Visit Finland Brand Tracker 2015

Julkaistu 17.2.2016

Visit Finland toteutti syksyllä 2015 Brand Tracking -tutkimuksen päämarkkinoillaan Euroopassa eli Saksassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Italiassa ja Venäjällä. Lisäksi kohderyhmiemme näkemyksiä selvitettiin Kiinassa, Hongkongissa ja Japanissa.

Tavoitteena oli selvittää Suomen tunnettuutta ja kiinnostavuutta matkailumaana. Tarkoitus oli saada selville erityisesti, mitä mielikuvia Suomeen liitetään ja mitkä ovat maamme vetovoimatekijät.

Ymmärtääksemme paremmin kilpailutilannetta ja mahdollisuuksiamme eri markkinoilla tutkimukseen otettiin mukaan Suomen tärkeimmät verrokkimaat Ruotsi, Norja, Islanti ja Viro.

Suomen omaleimaisuus markkinoinnin ytimeen

Suomeen yhdistetään paljon positiivisia asioita. Suurimpia haasteita kuitenkin on, ettei Suomi juuri erotu pohjoismaisista kilpailijoistaan muualla kuin Venäjällä. Mielikuvia on vaikea muuttaa kilpailussa etenkin Ruotsia vastaan.

Tämä kannustaa keskittymään viestinnässä Suomen tuttujen piirteiden ja mielikuvien vahvistamiseen. Keskittyminen muutamaan ainutlaatuiseen ominaisuuteen voi olla paras keino lisätä Suomen mainetta matkailukohteena. Nämä erityisominaisuudet voivat toimia ikään kuin koukkuna, joka vetää puoleensa matkaa harkitsevaa asiakasta ja voi saada hänet perehtymään myös Suomen muuhun tarjontaan.

Ainutlaatuisuus kannattaa – oman, muista verrokkimaista poikkeavan profiilin luominen on tarpeen, jotta asiakas vakuuttuisi Suomesta matkailukohteena.

Suomalaisuus on valttia. Kilpailijamaissa on tarjolla melkein kaikkea mitä Suomessakin, joten viestinnässä on tärkeää keskittyä siihen mikä on erityisesti suomalaista.

Länsi-Euroopassa esimerkiksi maisemiin tai revontuliin keskittyvä mainonta voi lisätä kiinnostusta koko pohjoista aluetta kohtaan, ja hyöty Suomelle voi jäädä vähäiseksi.

Kiinan markkinoilla Suomi ja verrokkimaat eivät erotu toisistaan selvästi etukäteen, vaan potentiaaliset matkailijat ovat kiinnostuneita koko alueesta. Tässä tilanteessa on hyvä mahdollisuus luoda Suomelle omaleimaista profiilia ja erottua joukosta.

Hongkongissa puolestaan on mahdollisuuksia vedota ihmisiin, jotka etsivät mahdollisuutta rentoutua ja nauttia hyvinvointipalveluista.

Tutkimuksen toteutti tutkimuslaitos Ipsos Mori UK.

Visit Finland Brand Tracker 2015
Ipsos MORI UK
114 s.
Helsinki, Visit Finland, 2016

 

Ladattavat