Matkabloggaajien ja matkailuorganisaation välisen yhteistyön kehittäminen

Julkaistu 4.2.2013

Uusi media ja siihen yhtenä osana kuuluvat matkabloggaajat ovat uutena ilmiönä tulleet osaksi PR-toimintaa. Matkailun edistämiskeskuksessa huomattiin vuoden 2012 aikana matkabloggaajien yhteistyökyselyiden selkeä kasvu. Niistä lähes kaikki tulivat suoraan MEKiin eli matkailuorganisaatioon PR-toimiston sijaan, mikä herätti mielenkiinnon tutkia asiaa lisää.

Oheisen opinnäytetyönä tehdyn selvityksen toivotaan lisäävän matkailublogien ja -bloggaajien tunnettuutta matkailualalla yleisesti. Sen tarkoitus on selventää, millainen ilmiö matkabloggaaminen on ja millä tavalla matkailuorganisaation kannattaa tehdä yhteistyötä matka- ja lifestylebloggaajien kanssa.

Tulosten perusteella matkabloggaajat ovat innokkaita alan kehittäjiä ja he bloggaavat itselleen merkittävistä aiheista. He hyödyntävät laajasti sosiaalisen median kanavia ja tarjoavat globaalia medianäkyvyyttä yhteistyökumppaneilleen. Matkabloggaajien toiminta on avointa ja he jakavat parhaita käytäntöjä keskenään. Yhteistyössä kestävien suhteiden luominen on tärkeintä, rakennetaan ne sitten suoraan matkailuorganisaation tai ulkoistetun PR-toimiston kanssa.

Publication: Helsinki: Matkailun edistämiskeskus, 2013
Author: Virpi Aittokoski
Pages: 77 s.
Series: MEK E: 59
ISBN: 978-952-5682-45-8 (PDF)
ISSN: 0782-4432

Ladattavat