Visit Finlandin digipilotit käynnistetty

25.01.2019

Visit Finlandin digipilottiohjelman ensimmäiset pilotit käynnistettiin kick-off-tilaisuudella marraskuun lopulla 2018. Mukana piloteissa ovat Turku, Saimaan alue, Helsinki ja Rovaniemi. Katso tiiviit esittelyvideot piloteista ja tavoitteista: Helsinki, Rovaniemi, Saimaa, Turku.

Case Rovaniemi

Visit Rovaniemi on pilottiohjelmassa mukana tavoitteenaan kehittää alueen palvelujen digitaalista ostettavuutta. Visit Rovaniemen Bokun-verkkokaupan rakennustyö oli alkanut jo ennen pilotin käynnistystä ja uusi verkkokauppa aukesi joulukuussa 2018 keskellä kiivainta sesonkia. Kauppa käynnistyi huikealla alulla: myyntiä tehtiin yli 100 000 eurolla alle kuukaudessa. Kauppa verkossa käy, vaikka markkinointitoimenpiteitä ei ole vielä tehty.

Visit Rovaniemellä on yli 200 osakasyritystä, joista 86 myy erilaisia ohjelmapalveluita. Näistä 86 yrityksestä 24 on ottanut Bokunin myyntialustakseen. Kaupassa on yhteensä myynnissä yli 120 aktiviteettia. Suosituimpia tuotteita ovat olleet poro-, husky- ja revontuliretket.

Tällä hetkellä Visit Rovaniemen tavoite on lisätä kesätuotteiden määrää Bokunissa ja houkutella yhä useampi alueen osakasyritys mukaan kauppaan.

“Kaupan lanseeraus oli lopulta luultua helpompaa, mutta yrittäjillä, jotka rakentavat tuotteensa digitaalisesti myyntiin, on ollut teknisiä käytännön ongelmia muun muassa tuotteen pick up -paikan asettamisen kanssa siten, että asiakas näkee noutoajan oikein”, Kaisa Heiskari Visit Rovaniemeltä kertoo.

“Rovaniemi on tehnyt mahtavaa työtä jota muut matkailualueemme voivat pitää hyvänä benchmarkina. Koska kauppa on lanseerattu ja todistetusti toimii, keskitymme Rovaniemen pilotissa miettimään markkinoinnillisia toimenpiteitä”, Visit Finlandin digikehityspäällikkö Kaisa Kosonen jatkaa.

Kaikkien pilottialueiden ja yritysten kanssa kehitetään yhdessä Digitaalinen asiakaskokemus -toimintamallia, joka jalkautetaan laajemmin pilottien päätyttyä. Helmi-maaliskuussa auditoidaan alueiden ja yritysten digitaaliset palvelut, jonka jälkeen pureudutaan kunkin alueen omaan kehityshankkeeseen. Kevään aikana järjestetään myös yhteisiä teemapäiviä mm. tiedolla johtamisesta, digitaalisesta asiakaspolusta ja ostettavuudesta. Visit Finlandin toteuttajakumppanina toimii menestyvien matkailukohteiden kehittämiseen ja digitaaliseen matkailumarkkinointiin erikoistuneen FlowHousen johtama  asiantuntijatiimi.

Koko työn tavoite on kehittää yhdessä alueiden ja yritysten kanssa matkailun digitaalista ekosysteemiä eli Suomesta kiinnostuneen matkailijan asiakaspolkua ja asiakaskokemusta kokonaisvaltaisesti Business Finlandin/Visit Finlandin verkkopalveluista ja työkaluista aina alueorganisaatiotason toimintaan.

 

Lisätietoja matkailun digitaalisesta kehityksestä Visit Finlandin sivuilta.