Venäläiset matkailijat ovat yhä kiinnostuneempia ruokamatkailusta

30.11.2018

Ruokamatkailu on jo tuttu käsite Euroopassa, mutta kuinka Venäjällä? Ruokamatkojen suosio matkailun yhtenä osa-alueena on kasvussa myös Venäjällä. Erityisesti suosiossa ovat nyt ulkomaan kohteet, mutta myös Venäjän sisäiset kotimaan kohteet yrittävät seurata perässä.

Ruokamatkoihin erikoistuneen matkanjärjestäjän Hedonism Travelin mukaan erilaisten kokkistudioiden ja viinikoulujen läsnäolo on lisääntynyt vahvasti Moskovassa, Pietarissa ja muissa Venäjän isoissa kaupungeissa, ja tämä osaltaan stimuloi mielenkiintoa viini- ja ruokamatkailua kohtaan. ”Yritämme aina ”maistaa” jokaista maata, jossa käymme. Matkojemme tarkoitus ei ole ainoastaan ravintolat tai maatilat, vaan uniikit ruokatuotteet tai juomat, joita pääsee maistamaan ainoastaan siellä paikassa”, selittää Hedonism Travelin Anna Moskvitina.

Monet maat kilpailevat venäläisen ruokamatkailijan huomiosta

Useiden ruokamatkailutuotteita tarjoavien matkanjärjestäjien mukaan suosituimpia kohteita ovat tällä hetkellä Ranska, Italia ja Georgia. Maat ja alueet valikoituvat usein tiettyjen herkkujen valmistuksen mukaan: esimerkiksi Italian Parmaan mennään parmesan-juuston ja parmankinkun perässä, Ranskan Bordeauxissa vieraillaan viinin ja konjakin vuoksi. Matkallaan ruokamatkailijat suosivat usein pieniä boutique-hotelleja tai maalaistyylisiä perhehotelleja, joista paikallisten elämää pääsee seuraamaan hyvin läheltä.

Vaikka usein ajatellaan, että ruokamatkailu on kallista ja tapahtuu pienryhmissä, näin ei kuitenkaan aina ole. Esimerkiksi matkanjärjestäjä Tourtrans Voyage on paketoinut suhteellisen edullisia bussimatkoja yli 40 henkilön ryhmille. Matkan suunnittelussa pyritään ottamaan huomioon kohdemaan tapahtumia, kuten esimerkiksi erilaisia ruokafestivaaleja, sadonkorjuujuhlia ym. Tourtrans Voyagen Elena Baranovan mukaan asiakkaat ovat pitäneet näistä matkoista: ”Viime vuonna tarjosimme 2 erilaista ruokamatkavaihtoehtoa, mutta nyt tarjoamme jo 5 erilaista matkaa eli kysyntä tuotetta kohtaan kasvaa”.

Ruokamatkailijat käyttävät enemmän rahaa

Travel Hunterin edustajan Margarita Polonikin mukaan paikallinen ruoka on tärkeässä roolissa jo suunnilleen joka kolmannella matkailijalla, kun valitaan matkakohdetta. ”Gourmet-tyylisillä ruokamatkoilla asiakkaat myös kuluttavat tavallisia matkailijoita enemmän, joten ala on kiinnostava myös rahallisesti”. Yrityksen ruokamatkojen hinta pienryhmille vaihtelee 900 eurosta reiluun 2000 euroon per henkilö. Matkojen kesto on yleensä 4-5 päivää ja niiden aikana matkailijat tutustuvat paikalliseen ruokaan eri tavoin: vierailevat tuotantopaikoissa, maistelevat paikallisia herkkuja, oppivat kokkaamaan jotakin paikallista kokeneen kokin johdolla.

”Olemme saaneet todistaa ruokamatkailun jatkuvaa kasvua vuodesta 2015. Vaikka ruokamatkailu ei olekaan erityinen sesonkituote, niin on olemassa tiettyjä suosittuja ajankohtia, jotka sijoittuvat usein maalis-toukokuulle ja elo-marraskuulle. Tällaiset ruokamatkat tuovat piristystä niin matkanjärjestäjien tarjontaan kuin myös matkakohteelle. Asiakas saattaa valita ruokamatkan kohteeksi jo tutun paikan, mutta nyt tarkasteleekin sitä gastronomisesta näkökulmasta”, sanoo Polonik.

Quinta-nimisen matkanjärjestäjän edustajan Irina Serganovan mukaan ihmiset ovat nyt kiinnostuneita special interest-matkoista, ja ruokamatkailu on osa niistä. Varsinkin jos matkanjohtajana toimii kokenut asiantuntija, joka voi oikeasti mukaansa tempaisevalla tavalla kertoa “perusmaantiedon” lisäksi ruokamatkailusta.  (1)

Entä voisimmeko me täällä Suomessa tarjota jotakin vastausta venäläisten kasvavaan ruokamatkailunälkään?

Lisätietoja
Aleksandra Shakhnovich
Sales Promotion Specialist
Venäjä (Pietari), IVY ja Itä-Eurooppa
aleksandra.shakhnovich@businessfinland.fi

1) Panferova, Natalia, Продуктовые санкции стимулировали интерес россиян к гастрономическим турам, RATA News 27.11.2018 http://www.ratanews.ru/news/news_27112018_2.stm