Ulkomaiset matkailijat tuovat kesällä Suomeen yli miljardin

21.06.2018

Suomi on edelleen leimallisesti talvimatkakohde, mutta työ Suomen kesän markkinoimiseksi alkaa tuottaa tuloksia. Viime vuonna ulkomaiset kesämatkailijat käyttivät Suomessa 1,3 miljardia euroa. Visit Finland ennustaa kesäkaudelle kasvua kaikilta markkinoilta.

Viime kesänä ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät Suomessa 14 %, mikä on selvästi muita Pohjoismaita enemmän. Kesä on Suomessa niukasti talvea suositumpi matkailusesonki, mutta Suomella on varaa kasvaa vielä paljonkin. Visit Finland ennustaa kuluvalle kesälle reipasta kasvua.

– Odotamme kasvua erityisesti kaukokohteista, kuten Yhdysvalloista, Kiinasta ja Japanista. Myös Euroopan-matkaajia odotetaan Suomeen: erityisesti hollantilaisten, brittien ja saksalaisten kiinnostus Suomea kohtaan on kasvussa, sanoo Business Finlandin kansainvälisen matkailun edistämisestä vastaavan Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.

Suomeen suuntautuvien suorien lentojen istuinkapasiteetti kasvaa kesällä 15 %. Suurimmat kasvuprosentit tulevat Moskovasta, Tokiosta, Amsterdamista, Münchenista ja Malagasta.

– Istuinkapasiteetin kasvu kertoo, että lentoyhtiöt uskovat Suomen matkailukysynnän kasvuun, Virkkunen lisää.

Nyt tulevat britit ja hollantilaiset

Kesällä 2017 ulkomailta tehtiin Suomeen yhteensä 4,3 miljoonaa matkaa. Selvästi suurin lähtömaa oli Venäjä (37 % matkoista). Matkustuksen Venäjältä ennustetaan kasvavan tänäkin kesänä 5–10 % edellyttäen, että ruplan hinta pysyy vakaana. Saman luokan kasvua odotetaan Japanista ja Kiinasta.

Yöpymiset Isosta-Britanniasta kasvoivat viime kesänä merkittävästi, jopa 28 %, ja suuntauksen uskotaan jatkuvan. Myös Hollannista odotetaan tälle kesälle reipasta, yli 20 % kasvua. Italiasta, Saksasta ja Ranskasta kasvu on maltillista.

– Iso-Britannia ja Ranska ovat matkailijamäärissä suuria lähtömaita, mutta haasteena on, että sieltä matkustetaan Suomeen pääasiassa talvella. Teemme tällä hetkellä töitä nimenomaan tämän epäsuhdan korjaamiseksi, kertoo Virkkunen.

Suomella paljon potentiaalia kesämatkailun kehittämisessä

Suomi on maailman matkailumarkkinoilla uutuuskohde ja kasvupotentiaali on merkittävä. Kasvua pyritään aikaansaamaan lisäämällä matkustusta nimenomaan kesällä. Suomen viileän raikas ilmasto, rauhallisuus sekä kaunis ja puhdas luonto ovat vetovoimatekijöitä, joihin on kiinnitetty huomiota myös maissa, joista matkustaminen Suomeen ei aiemmin ole ollut kovinkaan yleistä.

Parhaillaan eri puolilla Suomea tehdään hartiavoimin töitä kesäisten elämysten paketoimiseksi helposti ostettaviksi ja myytäviksi tuotteiksi sekä perinteisissä matkatoimistoissa että digitaalisissa myyntikanavissa.

– Kesämatkailu on yli miljardin business. Kehittämällä tarjontaamme monimuotoisemmaksi annamme matkailijoille syitä tulla Suomeen enemmän ja useammin. Puhutaan ympärivuotisesta matkailusta. Lapin ja Helsingin lisäksi Suomi tarvitsee myös useampia kansainvälisesti tunnettuja ja vetovoimaisia matkailualueita. Kun matkailijavirrat kasvavat eri puolilla Suomea ja ympärivuotisesti, kasvu on kestävällä pohjalla ja vältämme ylilyönnit, Virkkunen kertoo.

Suurin haaste matkailun kasvulle Suomen heikko tunnettuus maailmalla

Viime vuosina Suomeen saapuvien ulkomaisten matkailijoiden määrän kasvu on ylittänyt globaalin 5 %:n kasvuvauhdin moninkertaisesti. Suomi on kuitenkin edelleen selvästi muita Pohjoismaita jäljessä ja markkinaosuutemme Pohjoismaissa toteutuneista kansainvälisten matkailijoiden yöpymisistä on vain 14 %.

Matkailun yhteistyöryhmä luovutti 7.6. järjestetyssä tilaisuudessa esityksensä uuden hallitusohjelman matkailua edistävistä toimenpiteistä elinkeinoministeri Mika Lintilälle. Tilaisuudessa kuultiin myös kahdeksan kansanedustajan näkemyksiä puolueidensa valmiuksista tukea Visit Finlandin työtä Suomen näkyvyyden lisäämiseksi kohdemarkkinoilla.

– Matkailuteollisuuden kasvupotentiaali ja merkitys yhtenä vahvimmista vientialoistamme tunnustettiin yksimielisesti, vaikkakaan yksikään edustajista ei ollut valmis lisäresursseja lupaamaan. Suomen näkyvyyttä kohdemarkkinoilla pitää pystyä lisäämään pysyäksemme mukana kilpailussa kasvavista matkailuvirroista. Matkailumarkkinointityöllä tehty myönteinen Suomi-kuva edesauttaa myös teollisuuden vientikauppaa sekä Suomeen suuntautuvien ulkomaisten investointien saamista, Virkkunen toteaa.