Symphony of Extremes saanut hyvän vastaanoton

30.11.2017

Visit Finland julkisti 13.11. Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa Apocalyptica-yhtyeen Eicca Toppisen säveltämän The Symphony of Extremes -teoksen. Paikalla oli runsaasti mediaa sekä ulkomailta että kotimaasta. Kampanjaa jalkautetaan parhaillaan maailmalla.

Äärimmäisyyksien sinfonian ensiesityksessä Helsingin Tennispalatsissa oli marraskuisena maanantaina kansainvälinen tunnelma. Paikalla oli 17 mediaa Kiinasta, Japanista, Ranskasta, Saksasta, Espanjasta, Italiasta, UK:sta ja USA:sta ja tietysti myös Suomesta.

Vain muutaman päivän kuluessa Kiinassa jo 65 mediaa oli julkaissut tilaisuudesta jutun ja uutinen oli tavoittanut yli 18 miljoonaa ihmistä. infeng.com-verkkomedian suoraa lähetystä Eicca Toppisen haastattelusta katseli 420 000 kiinalaista. UK:ssa tähän mennessä kaksi mediaa on julkaissut jutut, jotka ovat tavoittaneet yhteensä yli miljoona ihmistä. Myös Suomessa usea media teki äärimmäisyyksien sinfonian julkistamisesta uutisen.

Chinese media interviewing Apocalyptica's Eicca Toppinen in Finland.

Kuva: Susanna Lehto, Tekes

Media haastatteli koko aamupäivän projektin tekijöitä Apocalyptican Eicca Toppista, Suomen molekyylilääketieteen instituutin tutkimusjohtajaa Janna Saarelaa, Helsingin yliopiston genetiikan professoria Päivi Onkamoa, Visit Finlandin johtajaa Paavo Virkkusta, SEKin luovaa johtajaa Sami Korjusta ja vapaasukeltaja Johanna Nordbladia.

Apocalyptica at the Symphony of Extremes premier in Finland.

Kuva: Sami Kelahaara, SEK

Äärimmäisyyksien sinfonian musiikkivideon ensiesityksen jälkeen keskusteltiin kappaleen syntytarinasta, suomalaisuuden erityispiirteistä ja niiden mahdollisuuksista matkailussa. Yleisö sai myös esittää kysymyksiä Apocalypticalle, joka lensi heti tilaisuuden jälkeen Etelä-Ameriikasta alkaneelle 20-vuotisjuhlakiertueelleen.

Musiikkivideo tuo Suomea esiin yllättävällä tavalla

Sinfonialle luodun musiikkivideon ajatuksena on esitellä Suomen matkailullisia vetovoimatekijöitä. Video on sekoitus maalauksellista elokuvaa ja monipuolista luontokuvaa eri puolilta Suomea. Musiikkivideota on katsottu Visit Finlandin Facebookissa lähes 370 000 kertaa ja YouTubessa yli 152 000 kertaa.

– Kaiken kaikkiaan tämä projekti on Visit Finlandin kunnianosoitus 100-vuotiaalle Suomelle. Olemme saaneet videosta hyvin myönteistä palautetta, sanoo projektia vetänyt Mervi Holmén.

Kampanja näkyy ja kuuluu maailmalla

Kampanjaa jalkautetaan markkinoille marras-joulukuun aikana ostetun median tukemana mm. Spotifyssa että YouTubessa. PR-tilaisuudet jatkuvat joulukuun puoleenväliin asti. Kampanja on vahvasti esillä myös Visit Finlandin omissa kanavissa.

Tavoitteena on, että kampanja elää ja kasvaa myös ensi vuoden aikana. Medialle järjestetään Eiccan jalanjäljissä matka tai matkoja, joiden aikana tutustutaan tarkemmin Eiccan lempipaikkoihin Suomessa. Myös muita aktivointeja on suunnitteilla.

Kampanjan markkinointimateriaali hyödynnettävissä

Kampanjaa varten on tuotettu neljä laadukasta ja kaunista aluevideota: Helsinki, Archipelago, Lakeland ja Lapland. Videot tuovat erinomaisesti esille alueiden ominaispiirteitä ja niitä on YouTubessa katsottu jo tuhansia kertoja.

Alueet ja alueilla toimivat yritykset voivat hyödyntää videoita täydentämään omaa markkinointiaan, esimerkiksi nettisivuillaan ja somessa. Sisältöjä saa mielellään jakaa tunnisteilla #FinnishDNA ja #VisitFinland.

Lisäksi kampanjaan sisältyy henkilövideoita: Tinja, Rosalan lapset, vapaasukeltaja Johanna ja Apocalyptican Eicca. Heistä jokaisella on oma tarinansa kytkeytyen luontoon ja eri alueisiin. Myös näitä kannattaa hyödyntää!

Materiaalia voi ladata Visit Finland Mediapankista. Matkailutuotteet tulevat esille kampanjasaitilla www.symphonyofextremes.com, josta on linkitys MyStayhin.