Suomi on brittien talvikohde – Saara Aalto suosittelee Lapin lumisia maisemia

08.12.2016

Saara Aalto on tehnyt kilpailun ajan tärkeää työtä Suomen maakuvan luomisessa

X-Factor UK -laulukilpailun suosikki Saara Aalto ja hänen saamansa suosio vahvistaa myös Suomen kuvaa kiinnostavana matkakohteena. Aalto hehkuttaa erityisesti Suomen kaunista talvea ja joulua. Hän suosittelisi briteille Suomessa Lappia ja sen keskikesän mystiikkaa sekä upeita lumisia maisemia. Suomi onkin briteille talvinen matkakohde, sillä 65 prosenttia brittien rekisteröidyistä yöpymisistä Suomessa sijoittui viime vuonna talvikuukausille.

X-Factor UK -laulukisassa finaaliin tiensä raivannut suomalainen Saara Aalto on kisan ajan hehkuttanut Suomen kaunista talvea ja luontoa. Saaran omiin lempikohteisiin Suomessa kuuluukin Lappi.

–          Suomessa vierailevien kannattaa ehdottomasti mennä Lappiin. Kesällä juhannus ja yötön yö ovat todellista pohjoista eksotiikkaa. Lisäksi pohjoisen talvi on jotain aivan uskomatonta ja ainutlaatuista. Lapissa on upeat talvimaisemat tuntureineen ja poroineen, mikä lumoaa kenet tahansa! Ja sitten Lapissa on tietysti joulupukki, Saara nauraa.

Finpron Visit Finlandin johtajan Paavo Virkkusen mukaan Saara Aalto on tehnyt kilpailun ajan tärkeää työtä Suomen maakuvan luomisessa.

–          Saaran menestys ja valtavan positiivinen asenne kisassa on tuonut myös Suomelle näkyvyyttä Ison-Britannian mediassa ja vahvistanut Suomesta kuvaa kiinnostavana matkailumaana. Brittiläisen median kiinnostus Suomea kohtaan on lisääntynyt ja jo pelkästään marraskuussa Suomesta on tehty useita lehtijuttuja, joissa on keskitytty muun muassa Lapin luonnon ja talvisen Helsingin tarjoamiin matkailumahdollisuuksiin. Onkin hienoa, kuinka Saara on tuonut esiin näitä Suomen matkailun valttikortteja eli ainutlaatuista luontoa sekä kaunista talvea ja joulua, mitkä ovat briteille tärkeitä syitä matkustaa Suomeen, Virkkunen sanoo.

Britit talvikauden toiseksi suurin matkailijaryhmä

Visit Finlandin maaraportin mukaan britit matkustavat Suomeen erityisesti talvikuukausina. Viime vuonna brittien Suomessa rekisteröidyistä yöpymisistä peräti 31 prosenttia tuli joulukuussa. Keskimäärin britit käyttävät Suomessa 66 euroa päivässä ja 323 euroa per vierailu.

–          Joulun ja talven merkitys brittien Suomen matkailuun ja myyntiin on merkittävä, sillä jopa 65 prosenttia heidän rekisteröidyistä yöpymisistä Suomessa tuli viime vuonna talvikaudella. Viime vuonna joulu–helmikuussa britit olivat Lapin suurin ulkomaalainen matkailijaryhmä lähes 190 000 rekisteröidyllä yöpymisellä. Lisäksi britit olivat viime vuonna marras-huhtikuussa Suomen toiseksi suurin ulkomaalainen matkailijaryhmä heti venäläisten jälkeen, Virkkunen kertoo.

Virkkunen uskoo, että pitkäjänteinen työ Suomen matkailun edistämiseksi näkyy myös talvikaudella 2016–2017. Myös Suomen saamat National Geographicin ja Lonely Planetin maininnat vuoden 2017 parhaimpana matkailumaana nostavat Suomen matkailun profiilia.

–          Vaikka brexit ja punnan heikentyminen voivat verottaa brittien talvimatkailua, on esillä myös myönteisiä merkkejä: muun muassa joulumatkat ovat lähes loppuunmyytyjä tältä vuodelta ja Isosta-Britanniasta tehdään useita lisälentoja Suomeen joulun aikaan. Brittien lisäksi myös muista Euroopan maista ja Aasiasta ollaan lisätty lentoja Suomeen talvikaudelle, mikä tarkoittaa, että Suomen vetovoima talvikohteena on hyvällä mallilla, Virkkunen toteaa.

Lisätietoja:
Paavo Virkkunen, Visit Finland -yksikön johtaja, Finpro, p. 029 46 95355, paavo.virkkunen@finpro.fi
Katarina Wakonen, tutkimuspäällikkö, Visit Finland, Finpro, p. 029 46 95154, katarina.wakonen@visitfinland.com
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, p. 040 033 9597, hetta.huittinen@finpro.fi

 

Saara Aalto hehkuttaa Suomea videolla suomeksi ja englanniksi.

 

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli yli 4 miljardia euroa vuonna 2014. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi

Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Food from Finland ja FinlandCare. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi