Suomi menestyy kongressimaana

20.06.2018

Kilpailu kansainvälisten kongressien saamiseksi on kovaa, mutta Suomi pitää vuodesta toiseen paikkansa maailman 20 eniten järjestökongresseja järjestävän maan listalla. Suomella on edellytykset kasvaa merkittäväksi kongressimaaksi.

Suomen houkuttelevuus kongressimaana on kansainvälisesti korkealla tasolla. Suomi sijoittui Union of International Associations -järjestön (UIA) vuosittain julkaisemassa tilastossa jaetulle 19. sijalle Ruotsin kanssa. Vuonna 2017 Suomessa järjestettiin 791 kansainvälistä järjestökongressia, joihin osallistui 111 188 kongressivierasta. Listaus tarkastelee 166 maata ja 1 104 kaupunkia. Helsinki sijoittui 20: nneksi.

– Kongresseja järjestetään Suomen kokoon ja tunnettuuteen nähden moninkertaisesti. Suomella on maailmalla hyvä maine vahvasta osaamisesta kongressien järjestäjänä, sanoo Business Finlandin alaisen Finland Convention Bureaun Mervi Toivonen.

Suomi kiinnostaa uutuuskohteena

UIA:n tilastoissa kärkisijoja pitävät tunnetut Keski-Euroopan maat, joissa sijaitsee useita kansainvälisten järjestöjen päämajoja. Suomen valtteja ovat turvallisuuden ja tehokkuuden lisäksi kiehtova sijainti. Suomella on uutuusarvoa, joka resonoi myös kongressimatkailuun.

– Kun kaikki tutut kongressikaupungit on koluttu moneen kertaan, aletaan etsiä jotain uutta. Matkailullinen mielenkiinto Suomea kohtaan on korkeammalla kuin koskaan ja meidän pitäisi takoa nyt, kun rauta on kuumaa. Matkailumarkkinointiin käytetyt eurot hyödyttävät myös muita vientialoja – tapahtumateollisuutta vielä enemmän kuin muita, Toivonen pohtii.

Ruotsi kiri tänä vuonna Suomen rinnalle, ja Tanska ja Norja seuraavat kintereillä.

– Suomessa tehdään hyvää työtä, mutta niin tehdään muuallakin. Kilpailu on todella kovaa ja kongressien saamiseksi työtä on tehtävä aina vain paremmin. Maailmalla kongressien järjestäminen on miljardien arvoista liiketoimintaa. Enemmillä euroilla Suomella olisi edellytykset kasvaa merkittäväksi kongressimaaksi, Toivonen lisää.

Kongressit edistävät kaupallista maakuvaa ja työllistävät suomalaisia

Kokousalan valtakunnallinen markkinointiorganisaatio Finland Convention Bureau (FCB) on osa vuoden alussa aloittanutta Business Finlandia. Suomi on edelläkävijä siinä, miten kansainvälisten kongressien hakeminen ja järjestäminen sekä Suomen markkinoiminen kongressien sijaintimaana on integroitu osaksi vienninedistämistä sekä tutkimus- ja innovaatiotoimintaa.

– Suomalaisen osaamisen ja innovaatioiden vieminen maailmalle onnistuu parhaiten silloin, kun kongressi järjestetään Suomessa. Kongresseja on joka alalla. Siksi olisi tärkeää, että suomalaiset osaisivat maailmalla liikkuessaan ja yhteistyökumppaneita tavatessaan kertoa, miten erinomainen kongressikohde Suomi on. Jokainen kongressi tuottaa moninkertaisesti euroja ja muita hyötyjä sekä taloudelle että Suomen kaupalliselle maakuvalle, Toivonen sanoo.

Suomessa kongressit lasketaan osaksi matkailuteollisuutta, sillä ala hyödyntää paljon matkailupalveluja, kuten hotelleja ja lentoja. Kongressien järjestämisessä käytetään kuitenkin runsaasti myös muiden alojen tuote- ja palvelutarjontaa, kuten kokoustiloja, tapahtumatekniikkaa, turvallisuuspalveluja, viestintä- ja mainostoimistoja, sisällöntuotantoa, painotaloja, logistiikka- ja kuljetusyrityksiä, ravintoloita sekä catering- ja elämyspalveluja.

– Kongressit vaativat onnistuakseen hyvin monen eri alan osaamista ja työpanosta. Ala työllistää jo nyt Suomessa paljon ja arvonlisäverokertymä jää Suomeen, Toivonen muistuttaa.