Suomen matkailu jatkaa ennätystasolla

07.02.2019

Suomen matkailu jatkoi viime vuonna kasvuaan edellisvuoden ennätystasosta. Ulkomaiset yöpymiset kasvoivat 1,3 prosenttia vaikuttavaan 6,8 miljoonaan. Matkailuteollisuus on hyvässä nosteessa ja Suomella on paljon potentiaalia nousta pohjoismaiden houkuttelevimmaksi matkakohteeksi.

Haastavasta maailmantilanteesta huolimatta ulkomaiset yöpymiset jatkoivat kasvuaan ja nousivat uuteen ennätyslukemaan. Tämä oli jatkoa edellisvuoteen, jolloin ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi lähes miljoonalla.

”Suomen matkailuteollisuus on kyennyt ylläpitämään – ja myös kasvattamaan – juhlavuoden matkailukysynnän tasosiirtymän, mikä osoittaa, että aikaansaatu kasvu on rakenteellista. Tästä kunnia kuuluu valtakunnallisesti matkailuyrityksille, jotka ovat ottaneet kansainvälisillä markkinoilla vahvaa kasvuhakuista roolia”, sanoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen.

Viime vuoden tuloksissa näkyvät myös Visit Finlandin pitkäjänteiset toimenpiteet: kohdemarkkinoilla tehty määrätietoinen markkinointityö ja globaali myynninedistäminen, valtakunnallinen matkailuyritysten ja alueiden tarjooman kehittäminen sekä kansainvälistäminen. Maailman matkailujärjestö UNWTO ennustaa kansainvälisen matkailun kasvavan Euroopassa tänä vuonna arviolta 3-4 prosenttia. Kilpailu matkailualalla kovenee ja varmistaakseen oman asemansa, on Suomen jatkettava tunnettuuden kasvattamista. Avain menestykseen on valtakunnallisessa yhteistyössä.

“Suomea kohtaan tunnetaan maailmalla kasvavaa mielenkiintoa, myös uusilla markkinoilla. Tämän mielenkiinnon kääntäminen kysynnäksi edellyttää matkailutarjoomamme alueellisen ja sisällöllisen monipuolisuuden fiksua yhteismarkkinointia. Maailman markkinoilta katsottuna monipuolisuus houkuttaa ja luo kilpailukykyä”, Virkkunen jatkaa.

Suomen päämarkkinat pysyvät samoina

Eurooppa on Suomen kivijalkamarkkina, sillä yli puolet (53 prosenttia) yöpymisistä tulee edelleen Euroopan Unionista, aasialaisten yöpymisten osuus oli 16 prosenttia.

”Maantieteellinen sijaintimme EU:n itäisimpänä maana, lähimpänä Aasian ja Venäjän markkinoita on Suomelle merkittävä markkinavaltti. Se luo kuitenkin myös riskin, jonka vuoksi on tärkeää jatkaa määrätietoisesti vahvaa markkinoilla oloa EU-maissa ja Yhdysvalloissa. Euroopan matkailukomission ETC:n arvioiden mukaan näistä alueilta tulee myös jatkossa suurin matkailuvirtojen kasvu Eurooppaan ja uskomme, että kasvun huippua ei ole vielä saavutettu”, Visit Finlandin tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen kertoo.

Viiden suurimman kansallisuuden kärki säilyi samana kuin edellisvuonna: eniten yöpymisiä tilastoitiin Venäjältä (816 000), Saksasta (628 000), Britanniasta (595 000), Ruotsista (560 000) ja Kiinasta (385 000, sisältäen Hongkongin). Vuoden 2018 aikana Visit Finland panosti yhdessä matkailualan yritysten kanssa markkinointiin ja myyntiin erityisesti päämarkkinoilla Saksassa, Iso-Britanniassa, Kiinassa ja Japanissa sekä vakaan kasvun markkinoilla mm. Alankomaissa, Ranskassa ja USA:ssa. Lisäksi Visit Finland toteutti toimenpiteitä nopeasti kasvavilla Intian ja Arabiemiraattien uusilla matkailumarkkinoilla.

Matkailun neljä suuraluetta

Suomessa on neljä maailman mittakaavassakin ainutlaatuista suuraluetta – Helsingin seutu, Lappi, Järvi-Suomi sekä rannikko ja saaristo – jolla jokaisella on valtavasti potentiaalia houkutella kasvavia matkailijamääriä. Suuralueet luovat perustan vahvalle matkailupalveluiden ja -tuotteiden tarjonnalle sekä vetovoimaisten alabrändien rakentumiselle.

”Vuosi sitten lanseerattu suuralueyhteistyö on saanut vahvan alun. Kehittämämme yhteistyömalli huomioi kunkin alueen mahdollisuudet edistää alueen valmiuksia kansainvälisenä matkailukohteena. Koordinoidun suuraluetyön tavoitteena on pitkäjänteinen ja alueen toimijoita yhteen sitouttava yhteistyö yhteisesti määriteltyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Alueellisten vahvuuksien yhdistäminen kansainvälisessä markkinoinnissa vahvistaa Suomen matkailullisen brändin substanssia”, Virkkunen kertoo.

 

Luvut ovat Tilastokeskuksen majoitustilaston ennakkotietoja ja ne on kerätty majoitusliikkeiltä, joissa on vähintään 20 vuodepaikkaa tai sähköpistokkeella varustettua matkailuvaunupaikkaa.

 

Ulkomaiset yöpymiset 2018 kansallisuuksien mukaan TOP 10 (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %)

Yöpymiset, lkm Yöpymisten muutos, %
Venäjä 816 000 -0,7 %
Saksa 628 000 +0,8 %
Britannia 595 000 +1,5 %
Ruotsi 560 000 -6,3 %
Kiina ja Hong Kong 385 000 +6,3 %
Ranska 299 000 +6,9 %
Yhdysvallat (USA) 289 000 +7,4 %
Alankomaat 246 000 +8,3 %
Viro 223 000 +1,4 %
Japani 216 000 -9,5 %

 

 

Ulkomaiset yöpymiset 2018 matkailun neljällä suuralueella (yöpymisten määrä ja muutos edellisvuoteen verrattuna %)

Yöpymiset, lkm Yöpymisten muutos, lkm Yöpymisten muutos, %
KOKO MAA 6 828 000 +85 000 +1,3 %
PÄÄKAUPUNKISEUTU 2 902 000 +36 000 +1,3 %
RANNIKKO JA SAARISTO 1 031 000 -44 000 -4,1 %
JÄRVI-SUOMI 1 176 000 -2 800 -0,2 %
LAPPI JA KUUSAMO 1 719 000 +96 000 +5,9 %

 

 

Lisätietoja medialle:

Paavo Virkkunen, Executive Director, Travel & Head of Visit Finland | Business Finland
paavo.virkkunen (at) businessfinland.fi 040 766 6355

Katarina Wakonen, Manager, Research, Global Insight. Visit Finland | Business Finland katarina.wakonen (at) businessfinland.fi 040 072 3088

Heli Hemgård, Communications Specialist. Visit Finland | Business Finland
heli.hemgard (at) businessfinland.fi 040 901 5219