Suomen kulttuurimatkailun TOP10 – kulttuurimatkailun kärkituotteet 2015 valittu!

27.10.2015

Tiedote 26.10.2015

Suomen kulttuurimatkailun TOP10 – kulttuurimatkailun kärkituotteet 2015 valittu!

 

Ulkomaalaiset kuluttajat ja matkanjärjestäjät ovat valinneet kiinnostavimmiksi suomalaisiksi kulttuurimatkailutuotteiksi 2015 seuraavat tuotteet:

 

From Guesthouse to Guesthouse Finnish Cuisine Tour tutustuttaa vieraansa suomalaiseen keittiöön ja kulttuuriin sekä paikallisiin ihmisiin. Pohjois-Karjala, myyjä VisitKarelia Sales Oy.

Legendaaristen kullanhuuhtojien jalanjäljille vie Gold Panning in Lemmenjoki. Lappi, myyjä Hotelli Korpikartano.

Rentoutumista, virkistystä ja taiteellista inspiroitumista akvarellien, ympäristötaiteen ja mosaiikin sekä ja kantelemusiikin parissa, Creating Art surrounded by Nature. Pohjois-Karjala, myyjä Karelia Cottages Oy.

Home dining – Visit a Finnish Family, tutustuminen suomalaiseen kotiin ja paikallisiin ihmisiin ruuan äärellä. Uusimaa, myyjä Oy Home Dining Finland Ab

Fork in Hand, culinary walk in Helsinki, tarinoita suomalaisesta ruuasta ja Helsingistä. Uusimaa, myyjä Skafur-Tour.

On the Trails of Arctic Culture, aitoja lappilaisia kokemuksia ja kurkistuksia paikalliseen kulttuuriin. Lappi, myyjä Wild Nordic.

Yli seitsemän tunnin valmistuksen vaativa herkullinen lammasruoka houkuttelee vieraat Etelä-Karjalaan Ravintola Säräpirtti Kippurasarveen, Welcome to Enjoy Delicious Särä!

Teollisuushistoriaan, kartanomiljööseen ja alpakan kasvatukseen johdattelee Matilda’s Magic. Varsinais-Suomi, myyjä Visit Turku.

Alvar Aallon puhtaaseen ja ajattomaan kädenjälkeen matkailijan tutustuttaa Alvar Aalto and Design in Seinäjoki. Etelä-Pohjanmaa, myyjä Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy.

Finnish Lakeside Sauna Experience in Nuuksio National Park yhdistää saunakokemuksen, luontoaktiviteetin ja suomalaisen ruuan. Uusimaa, myyjä Feel The Nature -retket.

 

Visit Finlandin Culture Finland valtakunnallinen katto-ohjelma kartoitti suomalaisten kulttuurimatkailutuotteiden tarjonnan. Tuotteiden tuli sisältää kulttuurisia elementtejä yhdistettynä matkailupalveluihin ja olla suunnattu kansainvälisille markkinoille. Kriteerit täyttäviä omatoimimatkailijoille kohdistettuja tuotteita löydettiin 90 ja ryhmämatkailijoille suunnattuja 120. Tästä joukosta kulttuuri- ja matkailualan ammattilaiset valitsivat 10 omatoimimatkailijoille ja 10 ryhmämatkailijoille tarkoitettua finalistia. Lopulliset kulttuurimatkailun kärkituotteet valitsivat ulkomaiset kuluttajat ja matkanjärjestäjät.

 

Kulttuurimatkailun TOP10 kärkituotteiden vientiä kansainvälisille markkinoille tuetaan Culture Finland -katto-ohjelmassa vuonna 2016. Lisää kärkituotteita etsitään jälleen ensi vuoden aikana.

 

Culture Finland on kulttuurimatkailun valtakunnallinen katto-ohjelma, jota rahoittaa Visit Finlandin ohella Opetus- ja kulttuuriministeriö. Katto-ohjelman tavoitteena on lisätä matkailutuloa kulttuuri- ja matkailutoimijoille yhteistyön, aktivoinnin ja tuotteistamisen lisäämisen kautta.

 

Lisätietoja: Susanna Markkola, projektipäällikkö, Culture Finland -katto-ohjelma, Visit Finland – Finpro ry, puh. 046 923 4272, susanna.markkola@visitfinland.com

 

Linkit

From Guesthouse to Guesthouse Finnish Cuisine Tour

Gold Panning in Lemmenjoki

Creating Art Surrounded by Nature

Home Dining – Visit a Finnish Family

Fork in Hand, culinary walk in Helsinki

On the Trails of Arctic Culture

Welcome to Enjoy Delicious Särä

Matilda’s Magic

Alvar Aalto and Design in Seinäjoki

Finnish Lakeside Sauna Experience in Nuuksio National Park

 

Culture Finland –katto-ohjelma