Sauna on lämmitetty japanilaisille

20.11.2018

Saunominen on Japanissa hyvin trendikästä. Samalla Suomessa eletään sauna-kulttuurin renessanssia. Visit Finland on aloittanut Japanissa markkinointikampanjan, jossa houkutellaan japanilaisia matkustamaan Suomeen kokemaan saunaelämyksiä aidoimmillaan.

Kiinnostus saunaa ja saunomisen aikaansaamaa hyvinvointia kohtaan on Japanissa tällä hetkellä suuri. Innokasta saunojaa kuvaamaan on keksitty ihan oma terminsä ”saunner” ja lukuisat sauna-aiheiset tilaisuudet kiinnostavat erityisesti nuoria ja naisia.

Samaan aikaan myös Suomessa saunan suosio kasvaa ja tarjontaa on runsaasti perinteisistä järvenranta- ja savusaunoista uusiin, trendikkäisiin design-saunoihin kaupunkien keskustakortteleissa. Suomi on YK:n mukaan maailman onnellisin maa, mikä myös herättää japanilaisissa kiinnostusta suomalaista elämäntapaa ja kulttuuria kohtaan.

Tässä trendissä Suomea matkailumaana markkinoiva Visit Finland näki erinomaisen tilaisuuden sauna-aiheiseen kuluttajakampanjaan Japanissa.

– Sauna on ainutlaatuinen suomalainen tuote ja konsepti, jonka kautta voimme houkutella japanilaisia matkailijoita Suomeen ja tehdä Suomea ja suomalaisuutta tutummaksi, sanoo Business Finlandin kansainvälisestä markkinoinnista vastaava johtaja Heli Jimenez.

Suomen 3 miljoonan saunan 100 helmeä

Suomessa lasketaan olevan noin 3 miljoonaa saunaa, joista Visit Finlandin japaninkielisellä sivustolla esitellään kampanja-aikana kaikkiaan 100 saunaa eri puolilta Suomea. Kampanja alkoi syyskuussa 30 saunalla ja jatkuu ainakin ensi vuoden. Kampanjalla halutaan juhlistaa myös Suomen ja Japanin 100-vuotisia diplomaattisten suhteita, jotka solmittiin 1919.

Kampanjaan liitettävien saunojen pitää olla helposti saavutettavissa ja käytettävissä ympäri vuoden, esimerkiksi yleisiä saunoja tai mielenkiintoisten majoituskohteiden saunoja. Myöhemmässä vaiheessa kampanjassa esitellään myös erikoisempia saunaelämyksiä, esimerkiksi erilaisia tilaussaunoja, kuten jää- ja lauttasaunoja.

– Sauna-kampanja vastaa myös strategiseen tavoitteeseemme lisätä ympärivuotista matkailua koko Suomessa. Kuten me suomalaiset tiedämme, Suomen jokaisesta kolkasta saaristosta Järvi-Suomeen ja Lapista Helsinkiin löytyy toinen toistaan viihtyisämpiä saunoja. Kampanjalla tavoittelemme myös lisää stopover-matkailijoita. Lyhyenkin pysähdyksen aikana ehtii Suomessa vierailla vaikka useammassa saunassa, Jimenez kertoo.

Sauna Goshuincho

Kampanja yhdistelee suomalaista ja japanilaista kulttuuria innostamalla matkailijoita keräämään 10 leimaa valikoiduista saunoista Suomessa ja Japanissa. Leimojen kerääminen on yleinen harrastus etenkin nuorten japanilaisten keskuudessa. Perinteinen ”Goshuincho” on vihkonen, johon kerätään leimoja esimerkiksi temppelikäynneistä. Kampanjaa varten on tuotettu oma Sauna Goshuincho -vihkonen, jonka kannessa on suomalaisen Kaunisteen kuviota. Leimojen kerääminen alkaa marraskuussa.

Japanin media innostui sauna-kampanjasta

Sauna-kampanja lanseerattiin yhdessä Aasian suurimmista matkailualan tapahtumista Japan Tourist Expossa Tokiossa syyskuussa ja vastaanotto oli innostunut.

– Japanilaisten reaktiot olivat aidon hämmästyneitä, kun esittelin yleisölle suomalaista saunakulttuuria ja kerroin, että täällä asuu 5,5 miljoonaa ihmistä ja meillä on 3 miljoonaa saunaa, kertoo Business Finlandin Visit Finland -yksikön Aasian asiakaspäällikkö Teemu Ahola.

Visit Finlandin järjestämä PR-tilaisuus Japanissa keräsi runsaasti osallistujia ja suomalaisista saunoista ja sauna-kulttuurista kirjoitettiin paikallisessa mediassa.

Vieraile kampanja-sivustolla

japaniksi https://www.visitfinland.com/ja/sauna/
englanniksi https://www.visitfinland.com/top-finnish-saunas/