Saksalaisten lomahaaveet ja suosikkitrendit

11.03.2015

Maailman matkustustrendit kohtasivat jälleen viime viikolla Berliinin ITB-messuilla. Matkailuala julkaisi useita trendiraportteja, jotka lupaavat tällekin vuodelle hyviä näkymiä. Suomella on hyvä mahdollisuus tarttua Euroopan suurimman kansantalouden matkailuboomiin.

 

Saksalaiset hakevat lomiltaan usein irtiottoa arjesta ja uusia seikkailuja, mutta he kaipaavat lomillaan eniten juuri arkisia asioita, raportoi saksalainen Stiftung für Zukunftsfragen -säätiö. Tämä ehkä selittää myös, miksi viimevuosien supertrendi ”living like local” elää niin vahvana.

 

Eniten saksalaiset kaipaavat omaa sänkyään, kotinsa kodikkuutta, lemmikkejään, tuttua ympäristöä sekä ystäviä ja naapureitaan. Vasta tämän jälkeen tulee oma perhe, joka on yhtä tärkeä kuin oma paikallislehti.

 

Vähiten lomalla kaivataan viihdettä ja vaihtelua. Melko konservatiivista lomailua siis? Ei aivan, sillä ihan tavallista arkipäivää ei sentään kaipaa juuri kukaan. Aktiivilomailun puolesta puhuu myös se, että vain noin joka kymmenes kaipaa rauhaa itselleen.

 

Saman asian vahvistaa myös FUR-yhdistyksen tuore ReiseAnalyse-raportti. Monipuolinen nykymatkailija sekoittaa erityyppisiä lomailun muotoja kunhan lomasta ei ole tule liian monotonista tai rasittavaa. Pidemmän aikavälin trendi on, että nimenomaan erilaiset yhdistelmälomat vahvistavat asemiaan. Kiinnostus pelkästään rauhoittumiseen, toimintaan, aktiviteetteihin tai kulttuuriin on vähenemässä.

 

Sattumaa ei siis ole sekään, että vieraanvaraisuus ja kodikkuus on nostettu mm. Itävallassa ja Ruotsissa valttikortiksi. Mutkattomuus ja ”feelgood” eli hyvänolon markkinointi vetoaa tehokkaasti siihen massaan, joka ei halua suorittaa lomallaan vaan keskittyä itse asiaan, helppoon ja rentoon aktiivielämään omilla ehdoillaan. Tähän ajan henkeen sopivat lomatyypit ovat myös menestyneet.

 

Yksityismajoitukset yhä nousussa

Yksityismajoitukset nostettiin ITB:ssä matkailuvuoden 2014 voittajiksi. Parin viime vuoden aikana jakamistaloudesta on tullut ilmiö myös matkailualalla, ja siitä on tullut entistä vakavampi mahdollisuus tai kilpailija – näkökulmasta riippuen.

 

Hotellien haastajaksi nousseiden yksityismajoitusten eli ”parahotellien” markkinaosuus kasvoi yli kolmanneksella edellisvuodesta. Tämä johtuu erityisesti nuorista, jotka käyttävät vakiintuneen matkailualan ulkopuolisia mahdollisuuksia. Vaikka perinteiset toimijat katsovatkin karsaasti uusia dynaamisia tulokkaita, on selvää että digitaalisuuden myötä matkailuala muuttuu perusteellisesti.

 

Edullinen yksityismajoitus yhdessä halpalentoyhtiöiden avaamien reittien kanssa on nostanut kaupunkimatkailun merkitystä maailmanlaajuisesti. Noin joka viides matka on nykyään kaupunkimatka. Niiden määrä on kasvanut viidessä vuodessa 58 prosenttia ja kaupunkimatkailu on nyt nopeimmin kasvava segmentti selviää World Travel Trends -raportista.

 

Matkatuotteita kehittävien ei pidä kuitenkaan unohtaa lapsiperheitä. Saksalaisen tutkimusyrityksen GfK:n mukaan lapsiperheiden matkustaminen on kasvanut yli viidenneksellä viime vuodesta. Nuorten 14-19 -vuotiaiden tekemät matkat ovat kasvaneet niin ikään lähes viidenneksellä.

 

Kuitenkin edelleen yli 70 prosenttia kaikista saksalaismatkailijoista on yli 34-vuotiaita. Väestöpyramidin kehityksen huomioiden tilanne tuskin tulee muuttumaan.

 

ITB Berliinissä julkaistu World Travel Trends -katsaus ennakoi tälle vuodelle noin neljän prosentin kasvua maailmanlaajuisesti. Aasialaisten ulkomaanmatkailun odotetaan kasvavan seitsemän prosenttia. Aasia johtaa kasvua mutta suurin kysyntä tulee edelleen Euroopasta. Näillä luvuilla matkailuala jatkaa kasvuaan huomattavasti muuta maailmantaloutta nopeammin.

 

Lisää trendejä maailman matkailusta päivitetään visitfinland.fi trendit-sivulle:

Word Travel Trends Report 2014/2015 löytyy ITB Berliinin sivuilta.

 

Lisätietoja:
Tutkimusanalyytikko Katarina Wakonen
Sähköposti: Katarina.Wakonen (at) visitfinland.com
Puh. 029 46 95681

 

Helsinki 12.3.2015