„Ruhe, Stille, Sofa und eine Tasse Tee“

18.03.2016

Berliinin keväässä kokoontui yli 10 000 näytteilleasettajaa 50:ttä kertaa maailman suurimmille matkailumessuille. Samalla Suomi juhli omaa 50. osallistumiskertaansa ITB-messuille, yhtenä harvoista tapahtumaan alusta asti osallistuneista maista.

Rauha ja vetäytyminen

Tänä vuonna Suomea ajatellen kiinnostavimpana trendinä nousi esiin ”Ruhe und Rückzug” eli rauha ja vetäytyminen. Tämä teema ei rajoitu pelkästään hyvinvointimatkailuun vaan se pulpahtaa esiin muidenkin matkailumuotojen yhteydessä. Esimerkiksi FURin vuosittain julkaisemassa Reiseanalyse-tutkimuksessa, joka luotaa mm. saksalaisten talvilomamatkoja, teema nousi vahvasti esiin nimenomaan haluna kokea aktiivisen talviloman yhteydessä myös rauhallisia hetkiä, vetäytyä kirja kädessä takan ääreen lukemaan, rauhoittua ja tankata uutta energiaa.

Suomelle teema on luontainen ja meillä on tarjota rauhoittumista kaipaavalle matkailijalle monenlaisia kohteita. Kysyimme messuilla olleilta suomalaisilta yrityksiltä, mitä he ajattelevat vetäytymisteemasta ja minkälaisia tuotteita meillä on tarjota rauhallista lomaa janoavalle matkailijalle.

Anu Huusko, Lahti Region:

Teema tulisi ehdottomasti huomioida matkailuviestinnässä laajemminkin. Päijät-Hämeen järvimaisemissa on hyvät edellytykset tarjota loma, joka houkuttelee matkailijan rentoutumaan ja rauhoittumaan. Tuotekehitystä kuitenkin tarvitaan vielä tuotteiden viimeistelyyn.

Eila Kautto, Aurora Lapland Travel:

Slow Down on ollut Aurora Lapland Travelin markkinointiviesti jo useamman vuoden ajan. Pohjoinen Lappi sopii erinomaisesti vetäytymisloman kohteeksi, koska yrittäjät ovat pieniä ja palvelu henkilökohtaista. Asiakkaista pidetään hyvää huolta ja heitä opastetaan joutenolon jaloon taitoon.

Susanna Saastamoinen, Visit Karelia:

Pohjois-Karjalassa on tehty uraauurtavaa työtä hiljaisuustuotteiden parissa ja tuloksena on nelisenkymmentä hiljaisuus- ja vetäytymistuotetta, jotka sopivat erinomaisesti matkailijalle, joka etsii mahdollisuutta päästä lomallaan irti arjen kiireistä. Yhtenä esimerkkinä on Äksyjen Ämmien tuote Hiljaiset hetket majataloissa.

Lisätietoja: Liisa Renfors, tuoteasiantuntija (liisa.renfors@visitfinland.fi)

 

Merellinen saaristo ja FinRelax-kasvuohjelmat lanseerattiin Saksan markkinoille Berliinin ITB-messuilla. Lue lisää >>