Reppureissaajista flashpackereiksi

15.12.2014

Nuoret matkustavat aiempaa enemmän, etsivät uusia kohteita ja käyttävät matkustamiseen entistä enemmän rahaa. UNWTO:n mukaan viidennes kaikista kansainvälisistä matkoista on nuorten tekemiä. Vuoteen 2020 mennessä määrän odotetaan nousevan nykyisestä 200 miljoonasta 300 matkaan vuodessa. 1980- ja 90-luvuilla syntynyt Y-sukupolvi arvostaa huipputeknologiaa ja sosiaalisia verkostoja, myös matkailupalveluissa.

Halpalentoyhtiöt ja edulliset, mutta laadukkaat majoitusmuodot ovat tuoneet vaihtoehtoja junamatkustuksen ja hostellimajoituksen rinnalle. Euroopan ohella kaukokohteet ovat kasvattaneet voimakkaasti suosiotaan nuorten matkailijoiden keskuudessa viimeisten kymmenen vuoden aikana. Reppureissaajista on tullut flashpackereitä eli ”luksusreissaajia”.

Hinta- ja tyylitietoinen majoittuu poshtellissa

Britanniassa hostellisegmentin odotetaan kasvavan 3 prosenttia vuoteen 2018 mennessä. Yrittäjät ovat havahtuneet edullisten, mutta erikoistuvien majoituspalveluiden kasvavaan kysyntään ja ryhtyneet päivittämään hostelleja vastaamaan tämän päivän tarpeisiin. Tyylikäs, moderni sisustus, huipputeknologia ja monipuoliset palvelut yhdistyvät yhteisölliseen asumiseen uudistetuissa poshtelleissa. Poshtellien uskotaan kiinnostavan paitsi nuoria, myös perheitä, liikematkailijoita ja yksin matkailevia.

Braggiesseillä brassaillaan

Lainio_Snowvillage_4_3774_3

Selfieiden kulta-aika on ohi. Somettajat haluavat nyt tehdä kaverit kateellisiksi jakamalla itsestään ja tekemisistään brassailevia kuvia, braggiesejä. Mikäpä sen sopivampi syy kehuskeluun kuin loma? Sosiaalisen median mahdollisuuksia hyödyntävät hotellit rohkaisevat vieraitaan jakamaan brassailevia otoksiaan palkintoja ja etuja vastaan. Eniten kuvia jaetaan hotellin ikkunasta avautuvasta näkymästä, huoneen sängystä ja ympäröivästä maisemasta.

Sosiaalisen median käyttäjämäärä kasvoi maailmanlaajuisesti 18 prosenttia yltäen 1,7 miljardiin vuonna 2013. Facebookiin, Instagramiin ja pikaviestipalvelu WhatsAppiin ladattiin yhteensä yli 800 miljoonaa kuvaa joka päivä.

Lähteet: ITB World Travel Trends Report 2013/2014, WTM Global Trends Report 2014

 

Visit Finland julkaisee lukuisissa sosiaalisen median kanavissa käyttäjien matkailuaiheisia kuvia Suomesta. Tutustu mm. Facebook- ja Instagramsivuihimme.