Reima ja Visit Finland saivat maailman lapset liikkumaan yli miljoona tuntia

11.01.2018

Liikkuville lapsille vaatteita valmistava Reima ja ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä vastaava Visit Finland yhdistivät voimansa toimialarajat ylittävään kampanjaan. Tavoitteena oli kasvattaa tietoisuutta lasten arkiliikunnan tärkeydestä haastamalla lapsiperheitä liikkumaan sekä kertoa Suomesta lapsiperheille sopivana matkailumaana. Kampanja ylitti tavoitteensa.

Elokuussa Reima ja Visit Finland käynnistivät neljä kuukautta kestäneen liikuntahaasteen, joka innosti perheitä ympäri maailman liikkumaan miljoona tuntia enemmän. Kampanjasanomaa levitettiin niin PR-tilaisuuksien, vaikuttajamarkkinoinnin kuin monipuolisesti mainonnan keinoja hyödyntäen. Kampanja saavutti miljoonan tunnin tavoitteensa jo joulukuun 11. päivänä ja ylsi kuun lopulla mahtavaan yli 1 118 000 tunnin kokonaismäärään.

Suomalaiset liikkuivat ahkerimmin

Reiman kampanja näkyi kolmella eri mantereella Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Perheet ympäri maailman saivat ottaa osaa liikuntahaasteeseen, ja viidessätoista maassa saattoi myös voittaa matkan Rukalle. Kampanjasivustolla kävi yli 120 000 vierailijaa, ja osallistujien määrän perusteella Reima arvioi, että kampanja liikutti lähes sataa tuhatta lasta.

Eniten osallistujia kampanjaan tuli Venäjältä, mutta Suomi keräsi eniten liikuntatunteja (356 761 h). Suomessa oli myös eniten perheitä, joilla on käytössään ReimaGO-aktiivisuussensorit. Suoraan sensorien kautta kampanjaan kertyi kaikista maista yhteensä lähes 400 000 tuntia liikuntaa.

– Tärkein kohdemarkkinamme Venäjä kiristi tahtia kampanjan edetessä saavuttaen lopulta lähes puolet Suomen tuntimäärästä. USA ylsi tuhansiin, Kiina ja Saksa jopa useisiin kymmeniin tuhansiin tunteihin, vaikka Reima on noissa maissa vielä verraten vähän tunnettu merkki, iloitsee tuloksista Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund.

– Herätimme paljon innostusta mielipidevaikuttajien avulla: blogien kautta kisasta sai tiedon yhteensä noin 39 miljoonaa lukijaa. Digitaaliset uutismediat ovat tämän lisäksi tavoittaneet arviolta 2,3 miljoonaa kuluttajaa. Parasta kuitenkin on, että saavutimme hullunrohkean päämäärämme eli liikutimme lapsia yli miljoona tuntia. Olen iloinen voidessani sanoa, että tässä kisassa kaikki, erityisesti lapset, ovat voittajia!

Reima lahjoittaa 15 000 euron arvosta liikuntavälineitä

Myös lapsia liikuttavat yhteisöt kuten seurat, koulut, kerhot ja päiväkodit ovat voineet liittyä mukaan haastekampanjaan ja ilmoittaa lasten päivittäiset liikkumiset kampanjasivustolla. Reima valitsee jokaisesta kampanjamaasta yhden kisaan osallistuneen yhteisön, jolle se lahjoittaa tuhannen euron arvosta liikuntavälineitä toiminnan tueksi.

Suomen asema trendikkäänä matkailumaana lujittui

Reiman kampanja toi Suomelle paljon näkyvyyttä myös kiinnostavana matkailumaana. Kampanjassa yhdistyivät monet Visit Finlandin viestit: suomalaisen luonnon monimuotoisuus ja puhtaus, aktiivilomailu, Lappi, porot ja joulupukki.

– Kampanja avasi luontevan polun Visit Finlandia kiinnostavalle kohderyhmälle: lapsiperheille. Onnistuimme hyvin tavoitteessamme saada lapset ja aikuiset kiinnostumaan Suomesta eksoottisena ja erilaisena kohteena, jossa riittää nähtävää ja koettavaa ympäri vuoden, sanoo Visit Finlandin markkinointijohtaja Heli Jimenez Business Finlandista.

Kampanja huipentuu liikkumisen riemuun Suomen talvisessa luonnossa

Koko kampanja huipentuu maaliskuussa viikon kestävään seikkailumatkaan Rukalle, jonne Reima arpoo viidestätoista maasta kustakin yhden onnekkaan perheen. Reima, Visit Finland ja Ruka kutsuvat jokaisesta maasta mukaan myös yhden toimittajan tai bloggaajan lapsensa kera. Kidventure-lomaviikosta muodostuu näin kansainvälinen perhetapahtuma, jossa eri puolilta maailmaa tulevat lapset tutustuvat lumeen, jäähän ja Suomen talviaktiviteetteihin. Perheet saavat mahdollisuuden kokea koko talvisen ihmemaan Joulupukin tapaamisesta poroajeluihin ja revontuliin.

LISÄTIETOJA

Päivi Koskela, kv. markkinointipäällikkö, Reima Oy, paivi.koskela@reima.com, p. 040 5530 660

Riika Paakkunainen, viestintäpäällikkö, Reima Oy, riika.paakkunainen@reima.com, p. 050 322 8293

Heli Jimenez, markkinointijohtaja, Visit Finland, Business Finland, heli.jimenez@businessfinland.fi, p. 050 594 3832

Salla Salovaara, tiedottaja, Visit Finland, Business Finland, salla.salovaara@businessfinland.fi, p. 040 526 0100

Mats Lindfors, toimitusjohtaja, Ruka-Kuusamo Matkailu ry, mats.lindfors@rukakuusamo.fi, p.0400 747 356

Reima® on johtava lasten ulkoiluvaatemerkki. Kankaanpäässä vuonna 1944 perustettu Reima Oy työllistää noin 340 henkeä. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2016 noin 85 M €. Reiman tuotteista yli 80 % myydään ulkomaille yli 70 eri maahan. Reiman missiona on taata lapsille vapaus liikkua ja leikkiä ulkona säästä riippumatta. Reima®-tuotteiden suunnittelun perustana ovat toiminnallisuus, turvallisuus ja innovatiivisuus sekä raikas suomalainen design. Vaatteita arvioi maailman rehellisin ja säälimättömin testaustiimi: lapset. Tutustu tarkemmin: www.reima.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia. www.businessfinland.fi