Pohjoismaiden yhteinen markkinointikampanja Kiinassa – Suomi erottuu joulupukilla ja luonnolla

26.09.2016

Pohjoismaat kiinnostavat Kiinassa – uudella yhteispohjoismaisella kampanjalla haetaan kasvua matkailuun

Visit Finland on käynnistänyt yhdessä Visit Swedenin, Visit Norwayn ja Visit Denmarkin kanssa yhteispohjoismaisen digitaalisen markkinointikampanjan Kiinassa, jonka tavoitteena on kasvattaa kiinalaisten matkailijoiden määrää Pohjoismaissa. Perinteisesti kiinalaisia on kiinnostanut joulupukki, revontulet ja puhdas luonto, mutta Lapin ja Helsingin lisäksi halutaan nyt nähdä myös muutakin Suomea.

Visit Finlandilla kampanjasta vastaavan Mervi Holménin mukaan Kiina on Suomen matkailulle suuri mahdollisuus.

Kiinalaisturistien yöpymiset kasvaneet 40 prosenttia

– Kiina on Japanin ohella Suomelle Aasian suurin matkailijoiden lähtömaa ja kiinalaisten osuus aasialaisyöpymisistä oli viime vuonna 29 prosenttia. Viime vuonna Kiina nousi 40 prosentin kasvulla Japanin ohi Suomen kuudenneksi tärkeimmäksi matkailumarkkinaksi yöpymisillä mitattuna, kun se vielä edellisvuonna oli sijalla 11. Kasvu on kovinta muihin suurimpiin ulkomaisiin lähtömaihin verrattuna ja tätä kasvua kampanjalla halutaan nyt tukea, Holmén sanoo.

Holménin mukaan Suomeen matkustavat kiinalaiset ovat kiinnostuneet vierailemaan samalla matkallaan myös muissa Pohjoismaissa.

– Kiinalaisia houkuttaa Suomeen ensisijaisesti puhtaus ja ainutlaatuinen luonto. Helsingin ja Lapin lisäksi etenkin nuorten kiinalaisten kiinnostus muuhun Suomeen, kuten järvialueisiin, on kuitenkin kasvanut viime aikoina. Matkalla halutaan kokea ja nähdä enemmän asioita, joita muut kaverit eivät vielä ole ehtineet tehdä. Kampanjan avulla voimme viestiä Pohjoismaista yhteisellä teemalla, samalla kuitenkin korostaen Suomen ainutlaatuisuutta matkakohteena, Holmén sanoo.

Kiinalaiset kuluttavat eniten rahaa matkaa kohden

Aasialaiset tunnetaan laatutietoisina ja avokätisinä matkailijoina. Ulkomaisista matkailijoista kiinalaiset käyttävät japanilaisten jälkeen toiseksi eniten rahaa päivässä, mutta eniten rahaa matkaa kohden.

– Kiinalaiset käyttivät Suomessa viime vuonna keskimäärin 656 euroa matkaa kohden, kun keskimäärin ulkomaiset kuluttavat 300 euroa matkallaan. Tuoteostoihin kiinalaiset käyttävät Suomessa heti venäläisten jälkeen ulkomaisista matkailijoista eniten rahaa, Holmén sanoo.

Osa kiinalaisista kuitenkin jättää yhä Suomen vierailun kokonaan välistä tai aivan minimiin. Helsinki-Vantaalla vaihtaa konetta 2,2 miljoonaa matkustajaa vuodessa ja heistä vain noin joka kahdeksas viipyy maassa yli vuorokauden. Vaihtomatkustajista yli puolet tulee Kiinasta, Japanista ja Etelä-Koreasta.

– Pelkästään kiinalaisten kauttakulkumatkailijoiden 10 prosentin kasvu toisi 13,5 miljoonan euron lisätulot, Holmén kertoo.

Stopover Finland tekee Suomesta vetovoimaisempaa vierailukohdetta Helsinki-Vantaan -lentoaseman kautta maailmalle matkustaville aasialaisille. StopOverin ohjelma keskittyy suurimpiin vaihtomatkustaja kansallisuuksiin, kuten kiinalaisiin.

Lisätietoja:

Kampanjasivu: www.nordicsurprises.com

Mervi Holmén, kampanjavastaava, Visit Finland, p. 0400 892 488, mervi.holmen@visitfinland.com

StopOver Finland -ohjelma, Kaisa Kosonen, ohjelmapäällikkö, Visit Finland, kaisa.kosonen@visitfinland.com

Markkinatietoa Kiinasta

 

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Ulkomaisten matkailijoiden Suomeen tuoma vientiin rinnastettava matkailutulo oli yli 4 miljardia euroa vuonna 2014. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi
Finpro – kasvua Suomeen

Team Finland -kumppanina Finpro hallinnoi lähes 40 merkittävää kasvuohjelmaa, kuten puhtaan teknologian Cleantech Finland, Food from Finland ja FinlandCare. Kasvuohjelmilla Team Finland auttaa satoja suomalaisyrityksiä kansainvälisille markkinoille ja houkuttelee investointeja maailmalta Suomeen. www.teamfinland.fi