Matkailutrendit 2015 – Saksalaisten lomasuunnitelmat

26.01.2015

Saksalaisten lomailumuotoina suosituimpina pysyvät ranta-, luonto-, sekä perhematkat

Vuonna 2014 saksalaiset tekivät noin 72 miljoonaa lomamatkaa. Saksalaisten matkailu kasvoi noin 2 %. Tässä luvussa ei ole huomioitu liikematkustusta eikä lyhyitä lomia.

Vuonna 2015 saksalaiset ovat kohtalaisen luottavaisia omaan taloudelliseen tilanteeseensa ja odottavat sen pysyvän tasaisena. He suunnittelivat matkustavansa ja käyttävänsä rahaa jopa enemmän kuin edellisenä vuonna. Myös saksalaiset matkanjärjestäjät odottavat tulevalta vuodelta kasvua ja suunnittelevat yhä tarkemmin segmentoituja tuotteita tarkoin valitulle kohderyhmälle.

 

Omatoimimatkailijat vaihtavat mielellään lomakohdetta ja 42 % suunnittelee matkustavansa tänä vuonna jonnekin, missä eivät ole koskaan olleet. Kotimaan matkailun lisäksi saksalaisten lomakohteiden kärjessä ovat perinteiset maat: Espanja, Italia, Turkki ja Itävalta. Vajaa kaksi kolmasosaa matkailijoista suuntaa matkansa näihin kohteisiin. Tutkimuksen mukaan loput matkaa suunnittelivat ovat erittäin kiinnostuneita Pohjoismaista sekä kaukokohteista. Yleisesti ottaen matkailijat harkitsevat monia eri vaihtoehtoja ja hyvinkin erilaisia kohteita.

Saksalaisten lomailumuotoina suosituimpina pysyvät ranta-, luonto-, sekä perhematkat. Kasvua odotetaan wellness- ja pyörämatkoilta sekä risteilymatkustuksesta. Saksalaiset matkustavat myös edelleen mielellään asuntovaunulla tai -autolla. Pidemmällä tähtäimellä kasvua odotetaan myös tältä alueelta. Tämän matkailumuodon luonne tulee muuttumaan tulevaisuudessa: asuntovaunumatkailijoiden tulo- ja koulutustaso on viimeisen kymmenen vuoden aikana noussut ja nyt jo yli 50 % tästä ryhmästä on 50-vuotiaita tai vanhempia. (FUR Forschungsgemeinschaft Urlaub und Reise 20.1.2015)