Live like a local

15.12.2014

Jakamistalous (sharing economy) vastaa hintatietoisten matkailijoiden tarpeeseen päästä syvemmälle matkakohteen arkeen ja kulttuuriin. Tyyppiesimerkki jakamistalouteen perustuvasta liiketoiminnasta on kotimajoitusta tarjoavat palvelut. Kattavia tutkimuksia jakamistalouden laajuudesta ei ole, mutta markkinapotentiaalia pidetään suurena.

Jakamistalous muuttaa liiketoimintaa matkailualalla

Jakamistalouden myötä matkailun kulutuksen ja liiketoiminnan tavat muuttuvat. Tämän hetken menestyneimmät yritykset, kuten vuokramajoitusvälittäjä Airbnb ja kuljetuksia välittävä Uber, kilpailevat jo markkinaosuuksista ns. perinteisten majoitus- ja kuljetusalan yritysten kanssa. Matkailualan ja yritysten haasteena onkin vastata ja valmistautua muutokseen. Myös hallinnollisesta ja lainsäädännöllisestä näkökulmasta muutoksen ennakointi takaa reilut markkinat kaikille.


Vuonna 2008 perustettu, Kalifornian San Franciscossa toimiva Airbnb on yhteisöllinen markkinapaikka, jossa ihmiset voivat ilmoittaa ja varata majoituspaikkoja eri puolilla maailmaa internetin kautta tai matkapuhelimella. Airbnb välittää majoituspaikkoja huoneistoista linnoihin yli 190 maassa, myös Suomessa. Käyttäjiä palvelulla on yli 25 miljoonaa. (www.airbnb.fi)


Eat like a local

sharing_economy

Huoneistojen vuokrauksesta matkailijoille on tullut jo arkipäivää. Nyt vastaava vertaismarkkinointitrendi on valtaamassa ruokailusektoria: matkailijat varaavat netistä pöydän paikallisen ihmisen patojen ääreen. Edullisen, paikallisen ruoan lisäksi tarjolla on autenttisia matkailukokemuksia. Trendin nähdään leviävän vielä etenkin Itä-Euroopassa, jossa jakamistalous on uutta ja jossa on vahvat gastronomiset perinteet. Matkailijoita ja paikallisia kotikokkeja yhdistäviä maailmanlaajuisia sivustoja ovat esimerkiksi eatwith.com ja bookalocal.com.


Lähteet: matkailu.org/ennakointi: “Sharing Economy muuttaa matkailua”, WTM Global Trends Report 2014.