Liikaa tarjouksia verkossa!

02.04.2016

Matkatoimistojen määrä nousee Saksassa

Vanha tuttu tapa varata matkoja kivijalkatoimistosta on virkoamassa Saksassa. Verkko on mahdollistanut helpot, suorat varaukset ja niiden suosio on noussut valtavasti. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että tarjonta verkossa on tulossa vaikeasti hahmotettavaksi.

Globaali tarjontatulva haastaa kuluttajat Saksassa ainakin Deutsche ReiseVerband DRV:n (Saksan SMAL) mukaan. Tämä olisi johtamassa perinteisen matkatoimistoneuvonnan renessanssiin.

”Uskvf_news_fcb_imexon, että iso osa kuluttajista on pulassa nettitarjousten kanssa ja he palaavat verkosta kivijalkaan, jossa on asiantuntevaa ja vastuullista palvelua usein nettiä halvemmalla. Myös kuluttajien huonot kokemukset, jos jokin menee pieleen, ja pakettimatkojen tarjoama kuluttajansuoja tuovat asiakkaita takaisin matkatoimistoihin. “, toteaa DRV:n Ralf Hieke.

Kivijalkamatkatoimistojen määrä nousi jo toista vuotta peräkkäin Saksassa. Vuonna 2015 matkatoimistoja oli 9 880 (vrt. 9 729 vuonna 2013). Liikevaihto oli ennätyksellinen 23,7 miljardia euroa, vaikka myös matkojen verkkomyynti jatkaa voittokulkuaan. DRV:n mukaan Saksassa online-matkavarausten osuus on noin 35,5 % koko liikevaihdosta, vuonna 2013 luku oli 28,6 %.

Forschungsgemeinschaft Reisen und Urlaub FURin mukaan verkkoon ovat siirtyneet lähinnä sellaiset kuluttajat, jotka ennen eivät tehneet matkavarauksia ennakkoon ja jotka nyt varaavat yksittäisiä matkapalveluita verkosta.

Der Verband Internet Reisevertrieb VIR toteaa, että verkossa tapahtuvat varaukset kehittyvät nopeasti yhä räätälöidympien matkapalveluiden suuntaan.  Dynaaminen paketointi kehittyy siis dynaamisesti erityisesti lyhytlomien (2-4 vrk) osalta. FURin mukaan 67 % lyhytlomista varataan verkossa.

DRV:n Hieke totea, että liikenneyhtiöt ja online-matkatoimistot ovat dominoineet jo vuosia lyhytlomien osalta. Hänen näkemyksensä mukaan pidemmät lomamatkat ovat kuitenkin tukevasti perinteisessä matkatoimistojakelukanavassa mm. peruutusvakuutuksen ja muiden kuluttajansuojaa nostavien palveluiden vuoksi myös pidemmällä tähtäimellä.

Sen sijaan lyhyempien lomien trendi saattaa edelleen syödä perinteisten matkatoimistojen osuutta. Saksassa on vain 620 sitoutumatonta matkatoimistoa, kaikki muut kuuluvat joko isoihin matkakonserneihin tai ovat liittoutuneet laajempiin kokonaisuuksiin.

Visit Finlandin Jyrki Oksanen vahvistaa kehitystrendin myös Suomen osalta: lyhytlomat varataan suoraan verkosta ja ensikertalaiset ottavat etupäässä pakettimatkan Suomeen. Erona koko markkinaan on kuitenkin suhteellisen korkea itse järjestettyjen matkojen osuus kesällä, noin 80 % koko volyymista. Talvimatkailussa lentokapasiteetin viikkorytmi ajaa vahvasti kuluttajia heti markkinoilla saatavilla olevaan kiintiökapasiteettiin, joka löytyy kivijalkamatkatoimistoista samaan hintaan ja paremmilla ehdoilla kuin verkosta. (JO 1.4.2016)