Lähes 76 000 kongressimatkaajaa vieraili Suomessa vuonna 2015

08.04.2016

Suomen vetovoima kongressimaana jatkui viime vuonna. Täällä järjestettiin yhteensä 682 kongressia (708 vuonna 2014) ja tapahtumiin osallistuneiden delegaattien määrä oli 75 846 (79 000 vuonna 2014). Suosituimpia kongressikaupunkeja delegaattimäärällä mitattuna olivat Helsinki, Tampere, Turku, Espoo ja Oulu.

  • Vaikka kongressien määrät hieman pienenivät vuoden takaisesta, oli se maailman taloustilanteen huomioon ottaen hyvä suoritus. Meidän pitää jatkaa pitkäjänteisesti työtä kongressien saamiseksi tänne, sillä kansainväliset tapahtumat ovat hyvin merkittävä tulonlähde Suomelle. Tapahtumissa vierailee paljon osallistujia, jotka lyhyen vierailunsa aikana käyttävät paljon matkailupalveluita eri paikkakunnilla, kertoo Mervi Toivonen Visit Finlandista, jonka osana toimiva Finland Convention Bureau vastaa Suomen tunnettuudesta kongressimaana.

Viime vuonna lähes 76 000 kongressimatkailijaa jättivät Suomeen noin 124 miljoonaa euroa. Summa on kasvanut vuosikymmenen alusta lähes 50 prosenttia, sillä vuonna 2010 kongressimatkaajat jättivät Suomeen reilut 70 miljoonaa euroa. Kongressivieras käyttää 4–5 kertaa enemmän rahaa vierailunsa aikana kuin tavallinen matkaaja.

Helsinki ylivoimainen ykkönen kongressien houkuttelijana

Helsinki houkuttelee eniten kongresseja ja kongressimatkaajia vuodessa. Kun Helsingissä järjestettiin viime vuonna reilut 270 kongressia yhteensä reilulla 35 000 kävijällä, niin toiseksi kipuavassa kongressimatkaajia vetävässä kaupungissa Tampereella vieraili reilun 7 000 kongressimatkaajaa 66 kongressissa.

  • Helsinki on verrattain selkeä valinta kongressien pitopaikaksi Suomessa, koska se on kansainvälisesti helposti saavutettavissa ja täällä on useita mahdollisuuksia kansainvälisille tapahtumille. Top viiden joukossa olevat Tampere, Turku ja Oulu ovat kuitenkin hienosti onnistuneet löytämään vahvuutensa ja houkuttelevat uutuudellaan kongresseja, sanoo Toivonen.

Kansainvälisessä vertailussa Suomen valtit kongressimaana ovat hyvä maine ja osaaminen kongressijärjestäjänä sekä Suomen uutuusarvo tapahtumien kohdemaana. Myös Suomen puhtaus ja eksotiikka koetaan kilpailuetuina silloin kun kisataan kongressien isännyydestä paremmin tunnettujen kongressimaiden kanssa.

  • Panostamme Suomen tunnettuuteen kongressimatkailumaana erityisesti Aasian kasvavilla markkinoilla. Alueen markkinat nähdään suurena mahdollisuutena myös kongressimatkailussa. Maaliskuussa järjestimme ensimmäisen Meetings Industryn markkinointitapahtuman Kiinassa. Tapahtuma sai paljon mielenkiintoa ja osoitti Suomen olevan kiinnostava kohde myös tapahtumien järjestäjille, kertoo Toivonen.

TOP 5 kongressikaupunkia kongressien määrällä mitattuna vuonna 2015:

  1. Helsinki 275
    2. Espoo 86
    3. Tampere 66
    4. Turku 58
    5. Jyväskylä 53

TOP 5 kongressikaupunkia delegaattien määrällä mitattuna vuonna 2015:

  1. Helsinki 35 253
    2. Tampere 7 068
    3. Turku 6 011
    4. Espoo 5 954
    5. Oulu 4 289

Lisätietoja:
Mervi Toivonen, Congress Specialist, Finland Convention Bureau, puh. 050 554 5050, mervi.toivonen@fcb.fi

Finland Convention Bureau (FCB) on kokousalan valtakunnallinen markkinointiorganisaatio, jonka
tehtävänä on kasvattaa Suomessa järjestettävien kansainvälisten kokousten, kongressien, kannustematkojen ja yritystapahtumien määrää. FCB on perustettu 1974 ja se on yksi Euroopan ensimmäisistä kongressitoimistoista. FCB on osa Visit Finlandia, joka on osa Finprota.

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 36 vientikeskuksessa 30 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi

Finpro – kasvua Suomeen