Kesän 2016 matkailunäkymät Ranskan markkinoilla

08.06.2016

Yleiset näkymät Suomeen matkustamisessa tulevalle kesälle

Ranskalaisten matkustus ulkomaille on yleisesti vähentynyt. Tämä johtuu osittain taloustilanteesta, joka on jatkunut huonona pitkään sekä myös turvallisuustilanteesta ja terroristiuhkasta. Suomen maine on hyvä turvallisuuden kannalta ja tämä osittain vaikuttaa positiiviseen imagoon. Kesän imago on kuitenkin vielä melko heikko ja siksi kysyntää ei paljon ole. Norja on ollut todella aktiivinen kampanjoinnissa ja lanseerasi juuri ”Keskiyön auringon kampanjan ” Norway Lights”.

Uusia tuotteita on tullut markkinoille Merellinen saaristo-ohjelman ja tutustumismatkojen tuotoksena ja alueen imago on saanut lisää näkyvyyttä. Matkanjärjestäjiltä saadun palautteen mukaan kesä kiinnostaa, mutta huoli kesätuotteiden huonosta kysynnästä (ja huonosta tunnettuudesta) on suuri.

Haasteenamme on saavutettavuus ja etenkin lentojen kalleus verrattuna kilpailijamaihimme.

Pidemmän aikavälin trendit

Ranskassa tilanne on melko epävakaa ja epävarma. Ranskalaisia matkailijoita huolestuttaa matkustamisen turvallisuus ja monista suosituista matkakohteista on tullut vaarallisia (Pohjois-Afrikka jne.). Tämä vaikuttaa yleisesti ranskalaisten matkailun vähenemiseen ja tulee todennäköisesti vielä vaikuttamaan jonkin aikaa.

Myös taloustilanne on edelleen hieman heikko ja osaltaan vaikuttaa matkapäätöksiin; kotimaan matkailu on lisääntynyt ja sen odotetaan lisääntyvän myös lähitulevaisuudessa. Lisäksi lähimarkkinoiden suosio (Italia, Espanja ja Kreikka) on kasvanut.

Suomen osalta ”eksoottisuus” edelleen houkuttelee ja tietyn kohderyhmän piirissä (korkeampi tuloiset) Suomi tulee todennäköisesti säilyttämään hyvän paikkansa tulevaisuudessa. Olisi tärkeää, että Suomen hyvä maine pysyy vahvana ja näkyvyys säilytetään, ja sitä lisätään.

Tuotteistamisessa olisi hyvä pitää mielessä matkailijoiden etsimä ”out-of-common” kokemus ja autenttisuuden haku. Epävarma tilanne on myös luonut stressiä ja ranskalaiset matkailijat usein hakevat poispääsyä jokapäiväisestä ”negatiivisesta ilmapiiristä”. Tuotepakettien tulisi sisältää erilaisia aktiviteetteja (-> uusia kokemuksia) sekä rentouttavia hetkiä.