Kesän 2016 matkailunäkymät Ison-Britannian markkinoilla

08.06.2016

Yleiset näkymät Suomeen matkustamisessa tulevalle kesälle

Määrällistä tietoa ei valitettavasti  ole, mutta kesälle on odotettavissa kasvua. Luontoaktiviteettimatkojen tarjonta on kasvanut viime vuodesta ja kysyntää on myös yksittäisille paketeille niin gourmet kuin erikoisuus paketteihin, esim. Nuuksion riipputeltat, yhdistelmät Pietari, Tallinna ja Helsinki, Ahvenanmaa.

Syyt odotettuihin muutoksiin

Suomen tunnettuus kesä/syyskohteena on nousussa ja kun vielä takaamme sen, että tarjoamme kiinnostuneille mahdollisuuden itse kokeilla ja kokea tuote ja siten varmistaa sen sopivuus, niin näen kasvua ihan taatusti.

Uudet tuotteet

Varsinaisia uusia tuotteita ei ole, mutta koko ajan kysellään uusia ja erilaisia tuotteita. Innovaatiota tuotantoon! Ruoka on trendikäs tänä päivänä; yksi parhaiten paketoiduista tuotteista on esimerkiksi Majatalosta Majataloon/Äksyt Ämmät. Entä Lapin ja Itä-Suomen yrtit, metsän antimet ja erikoisuudet?  Omaperäistä majoitusta kaivataan kuten esim. Kuhmossa yöpyminen heinäladossa, Harrinivan Aurora Dome, Kemiönsaaren Storfinnhova Gårdin puumajat ja Kylmäpihlajan majakkayöpyminen.

Ohessa esimerkkejä Ison-Britannian matkanjärjestäjien tuotetarjonnasta:

Nature Travels – Specialists for Outdoor and Adventure Holidays in the Nordic Countries
Hiking in the Finnish-Russian Borderland (Finland)

Regent Holidays – Finland holidays
Glamping in the Midnight Sun
Wildlife & Wilderness Fly Drive
Culture & Cuisine of Finland

Baltic Travel Company – Finland Summer Holidays

 

Pidemmän aikavälin trendit

Mitkä ovat merkittävimmät matkailutrendit edustamallasi markkinalla?

Ison-Britannian osalta merkittävät tuotteet ovat edelleenkin Välimeren rantalomat, kaukomatkat ja risteilyt. Niche puolella hemmottelu, ruoka, kulttuuri ja ns. soft activity sekä kaikenlainen extreme ja erikoistuotteet.

 

Miten suomalaisen elinkeinon tulisi hyödyntää kutakin näistä trendeistä?

Tuotekehityksessä

Pyrkiä monipuolisempaan tarjontaan. Mallipaketteja, joita voi räätälöidä ostajan toiveen mukaan. Sisällyttää ahaa-elämyksiä, erilaisia majoitusmahdollisuuksia, arkipäivästä tekemistä, esim. metsästä voimaa, johon sisältyisi yksi tai kaksi clamping majoitusyötä = metsätuote mukavuuksilla.  Luonto trendi kasvaa ja siihen pitäisi tarttua. Gourmet-paketit.

Markkinoinnissa

Tiedottaa Visit Finland -verkostoa uusista tuotteista ja ideoista, jotta ne saadaan levitykseen saman tien. Mieluiten englanninkielisellä tekstillä ja houkuttelevilla/havainnollistavilla kuvilla.  Mahdollistaa tutustumiskäynnit.  Olla mukana Visit Finlandin Ison-Britannian myyntitapahtumissa.

Myyntikanavayhteistyössä

Osa paketeista omana tuotantona, osa incoming-tuotteena. Matkanjärjestäjien kyselyihin vastataan saman tien!

Osa toimijoista ns. direct sale ja osalla tuotteet myynnissä myös matkatoimistojen kautta.

Tärkeätä olisi saada tuotteita myös 100 % online-myyntikanavien jakoon, jolloin tuotteiden pitää olla mahdollisimman helppoja varata = majoitus, laiva, aktiviteetti (lastminute.com, Expedia, Viator, Tripadviser, lowcostholidays jne.)

 

Riitta Balza, Visit Finland