Kansainväliset yritystapahtumat ovat olennainen osa Suomen ulkomaankauppaa

02.09.2016

Tiedote

Julkaisuvapaa 2.9.2016 klo 08:30

 

Finpro – Finland Convention Bureau: Kansainväliset yritystapahtumat ovat olennainen osa Suomen ulkomaankauppaa

 

Vuonna 2015 Suomessa järjestettiin lähes 700 kansainvälistä kongressia, joissa vieraili noin 76 000 vierasta. Kaikkiaan kyse on yli 130 miljoonan euron bisneksestä. Alan tuotto on kasvanut kuluvan vuosikymmenen alusta peräti 50 prosenttia. Näiden lisäksi Suomessa järjestetään vuosittain runsaasti kansainvälisiä yritystapahtumia, joiden merkitys jää kokonaan tilastoinnin ulkopuolelle.

Kansainväliset kongressit ja yritystapahtumat ovat olennainen osa Suomen ulkomaankauppaa. Ne vahvistavat vuosittain maamme vaihtotasetta, aivan niin kuin mikä tahansa muu vientitoiminta. Paikallisten palvelujen käyttämisen lisäksi ala tuo suoria ulkomaisia investointeja Suomeen esimerkiksi kansainvälisten hotelliketjujen muodossa.

Kansainvälisillä kongresseilla ja yritystapahtumilla kasvua Suomeen -tapahtuman avannut Suomen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen näkee viranomaisillakin olevan merkittävän roolin alan kasvupotentiaalin valjastamisessa.

­- Maailman kuumimmaksi start up -tapaamiseksi noussut Slush osoittaa, että tämä on mahdollista Suomessa. Suomella on kaikki edellytykset tulla vielä merkittävämmäksi kongressi- ja yritystapahtumamaaksi. Merkittävän kansainvälisen tapahtuman Suomelle tuoma huomio paitsi vahvistaa yleistä kuvaa Suomesta, tuo esiin osaamistamme erikoisalalla. Meidän hallituksessa täytyy tehdä oma osuutemme matkailun ja kongressimatkailun edistämiseksi esimerkiksi poistamalla lainsäädännön esteitä, kommentoi Suomen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen

Keskimääräinen kongressivieras jättää Suomeen 1635 euroa, joka on jopa viisi kertaa enemmän kuin tavanomainen turisti. Lisäksi kongressimatkaaja käyttää tyypillisesti vierailuunsa kahdesta kolmeen päivää enemmän aikaa. Kyse ei siis ole perinteisestä matkailualasta.

Kansainvälisesti kilpailukykyinen

Suomi pärjää kongressimaana erinomaisesti kansainvälisessä vertailussa. UIA:n (Union of International Associations) vuoden 2015 rankingissa Suomi on sijalla 20. järjestettyjen kansainvälisten kongressien määrässä.

Suomen vahvuuksia kongressien järjestämisessä ovat kansainvälisesti tunnetut tuotannonalamme kuten ICT ja terveysteknologia. Näiden ohella Suomessa tapahtumajärjestäjiä houkuttelevat turvallisuus, vakaus ja vahva infrastruktuuri.

Kaikesta huolimatta kotimaiset investoinnit alalle ovat maltillisia. Esimerkiksi Helsinki sijoitti kansainvälisiin kongresseihin vain 400 000 euroa vuonna 2014, vaikka maailmalla vertailukelpoisten kaupunkien vastaavat investoinnit olivat poikkeuksetta vähintään kolminkertaiset.

Lisätietoja:

Mervi Toivonen, Congress Specialist, Finland Convention Bureau, puh. 050 554 5050, mervi.toivonen@fcb.fi

Finland Convention Bureau (FCB) on kokousalan valtakunnallinen markkinointiorganisaatio, jonka tehtävänä on kasvattaa Suomessa järjestettävien kansainvälisten kokousten, kongressien, kannustematkojen ja yritystapahtumien määrää. FCB on perustettu 1974 ja se on yksi Euroopan ensimmäisistä kongressitoimistoista. FCB on osa Visit Finlandia, joka on osa Finprota.

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 36 vientikeskuksessa 30 maassa ja 6 aluetoimistossa Suomessa. www.finpro.fi

Save