Japanilaisten matkat Suomeen lisääntyneet – revontulimatkoja myydään nyt alkusyksylle

12.08.2016

Tiedote 12.8.2016

Japanilaisten matkat Suomeen lisääntyneet – revontulimatkoja myydään nyt alkusyksylle

Japanilaismatkailijoiden määrät kasvavat Suomessa selvästi nopeammin kuin muissa Pohjoismaissa. Helsingin jälkeen suosituin vierailukohde oli Lappi, jossa erityisesti revontulimatkailu on kasvanut vuosi vuodelta. Visit Finlandin uusi revontulikampanja houkuttelee japanilaisia aloittamaan revontulimatkat jo alkusyksystä.

– Revontulet ovat talvimatkailumme valttikortteja, ja ne yhdistetään vahvasti sydäntalveen ja lumisiin maisemiin. Lapin talvisilla revontulimatkoilla on hyvin kysyntää, mutta yritämme nyt lisätä syksyn matkojen myyntiä. Harva tietää, että revontulisesonki alkaa jo aikaisesta syksystä ja jatkuu pitkälle kevääseen. Syksyisin on mahdollista nähdä niin sanottu mirror aurora, jossa järven pinta heijastaa revontulet tehden näystä kaksin kerroin satumaisen, kertoo Visit Finlandin vt. markkinointipäällikkö Anne Lind.

Japanilaisten revontulimatkailun pääkohteina ovat Inari ja Levi. Revontulien metsästäjiä saapuu Suomeen paljon myös Keski- ja Etelä-Euroopasta levittäytyen moniin eri kohteisiin. Erityisesti maaginen luonnonilmiö kiinnostaa kuitenkin japanilaisturisteja. Visit Finlandin heinäkuussa käynnistämän uuden markkinointikampanjan pääkohderyhmää ovat varakkaat 25–35-vuotiaat kaupungissa asuvat japanilaisnaiset, jotka haaveilevat matkailusta ja uusista kokemuksista.

Japanilaisia houkutellaan kansantaruilla ja äitiyspakkauksilla

Revontulimatkoja tehdään tunnetuksi Visit Finlandin online-mainonnalla ja suomenkielisellä animaatiolla, jonka kertojana kuullaan näyttelijä Pamela Tola. Animaatiolla pyritään erottautumaan perinteisestä matkailumarkkinoinnista kohderyhmälle, jonka kulttuurissa animaatiolla on vahva asema. Lisäksi se toimii kertomuksena, jossa yhdistyy kaksi legendaa: suomalainen kansantaru tuliketusta ja aasialainen uskomus revontulien hedelmällisyyttä kasvattavasta vaikutuksesta. Heinäkuun aikana animaatio on katsottu jo yli 180 000 kertaa.

– Revontulet on taianomainen luonnonilmiö, johon yhdistetään runsaasti erilaisia uskomuksia. Jo pelkästään nimi “revontulet” kertoo tarinan, jollaista ei ole muualla maailmassa. Se alleviivaa Suomen asemaa ainutlaatuisena revontulten kotimaana, Lind kertoo.

Elokuussa on revontulikampanjan tiimoilta luvassa kilpailu, jossa japanilaisilla matkailijoilla on mahdollisuus voittaa esimerkiksi suomalaisia äitiyspakkauksia. Kelan äitiyspakkaus on herättänyt viime aikoina kiinnostusta ympäri maailmaa, ja Japanissa sitä on esitelty näyttelyissä jo 45 paikkakunnalla. Monessa japanilaiskaupungissa aiotaan myös luoda oma versio äitiyspakkauksesta ja esimerkiksi Tokion läheisessä Urayasun kaupungissa äitiyslaukku Konnichiwa Akachan (suom. Hei vauva) otettiin käyttöön jo vuonna 2014.

Japanilainen käyttää Suomessa lähes 200 euroa päivässä

– Japanilaismatkailijoiden yöpymiset ovat kasvaneet Suomessa muita Pohjoismaita selvästi enemmän. Viime vuonna he yöpyivät Suomessa yli tuplasti enemmän kuin Ruotsissa, Tanskassa tai Norjassa. Japanilaiset ovat Suomen matkailun kannalta kohderyhmänä kiinnostava, sillä he käyttivät yli 80 miljoonaa euroa Suomessa. Keskimäärin japanilaiset käyttivät Suomessa 183 euroa päivässä, Lind sanoo.

Vuonna 2015 japanilaiset viettivät yli 203 000 yötä rekisteröidyissä majoitusliikeissä. Kampanjan kohderyhmä olevat nuoret ja laatutietoiset japanilaisnaiset ovat Lindin mukaan otollinen erityisesti siitä näkökulmasta, että he ovat jo valmiiksi kiinnostuneita Suomesta, sen luonnosta ja designista. Aalto-yliopiston sekä Turun ja Tokion yliopistojen tutkijoiden toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan Suomella on poikkeuksellisen vahva ja positiivinen maakuva japanilaisten keskuudessa verrattuna muihin Pohjoismaihin. Tuloksista käy kuitenkin ilmi, että japanilaiset kaipaisivat selkeämpiä ainutlaatuisia nähtävyyksiä Suomesta, ja tässä revontulilla on Lindin mukaan valtavaa potentiaalia.

Katso kampanjavideo täältä: http://www.visitfinland.com/ja/kiji/revontulet-kitsunebi/

Lisätietoja:
Anne Lind, vt. markkinointipäällikkö, Visit Finland, Finpro, 040 570 4335, anne.lind(a)finpro.fi
Hetta Huittinen, viestintäpäällikkö, Finpro, 040 033 9597, hetta.huittinen(a)finpro.fi

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuvan matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Finpro Oy:tä. www.visitfinland.fi ja www.visitfinland.com

Finpro auttaa suomalaisia pk-yrityksiä kansainvälistymään, hankkii Suomeen lisää ulkomaisia investointeja ja kasvattaa ulkomaisten matkailijoiden virtaa Suomeen. Finpron muodostavat Export Finland, Visit Finland ja Invest in Finland. Finpro on julkinen toimija, jonka 240 asiantuntijaa toimii 37 vientikeskuksessa 31 maassa ja 6 toimistossa Suomessa. www.finpro.fi Finpro – kasvua Suomeen