Go mobile

15.12.2014

Sosiaalinen media on jo vakiinnuttanut asemansa matkailijoiden tietolähteenä. Kansainvälisen matkailuelinkeinon on oltava saavutettavissa myös mobiilisti, kun varausten tekeminen kannettavien laitteiden kautta yleistyy.

Puettava teknologia valtavirtaistuu

Mukana kulkevan, internet-yhteydellä varustetun teknologian ansiosta matkailijat saavat ajankohtaista tietoa palveluista ja voivat tehdä varauksia. Hyvinvointimatkailussa suosiotaan kasvattavat mm. ohjatut online-tunnit, paikannuspalvelut sekä kehon toimintoja ja suoritustasoa mittaavat sovellukset ja tuotteet. Älykellojen ja muiden puettavien laitteiden myynnin arvioidaan kaksikymmenkertaistuvan vuoteen 2016 mennessä. Vuonna 2013 tuotteita myytiin 9 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.

Pikaviestipalveluista kauppaa

Älypuhelinten yleistymisen myötä pikaviestipalveluiden käyttö kasvaa huimaa vauhtia, mikä tuo kilpailua sosiaalisen median ja puhelinpalveluiden käytölle. Kiinalainen WeChat laajentaa pikaviestipalvelut mobiilikaupankäynnin ja maksamisen välineiksi. WeChat on yli 400 miljoonalla aktiivikäyttäjällään WhatsAppin jälkeen toiseksi suosituin pikaviestipalvelu maailmassa, mutta myynnillä mitattuna menestynein.

Kauppansa tekevät muun muassa lento- ja junaliput, pääsyliput nähtävyyksiin sekä taksimatkat. Kaupankäynnin odotetaan laajenevan muihinkin matkailutuotteisiin ja -palveluihin syrjäyttäen samalla sosiaalisen median palveluita. Myynnin ennustetaan kasvavan 40 prosenttia vuonna 2015.

Lähteet: WTM Global Trends Report 2014, ITB World Travel Trends Report 2013/2014, Top 10 global spa and wellness trends forecast : 2014 trends report

Uudistettu VisitFinland.com on mobiilisti toimiva Suomen virallinen matkaopas.

Verkkokauppaopas matkailuyrittäjälle on käytännönläheisen opas verkkokaupan perustamisesta auttamaan verkkomyynnin suunnittelussa.