Aktiivimatkailulta odotetaan vaikuttavia elämyksiä

15.12.2014

Matkailijat janoavat ainutlaatuisia ja aitoja elämyksiä. Aktiivimatkailu vastaa näihin tarpeisiin ja on yksi nopeimmin kasvavista matkailun osa-alueista. Sen arvo oli 200 miljardin euron luokkaa maailmanlaajuisesti vuonna 2013 – määrä lähes kolminkertaistui kahdessa vuodessa.

"Etenkin pyöräilyn ja vaelluksen kysyntä kasvaa."

“Matkalta haetaan äärimmäisyyksien sijaan kevyempiä elämyksiä.”

Aktiivimatkailu sisältää määritelmän mukaan ainakin kahta seuraavista elementeistä: fyysinen toiminta, luontoympäristö tai kulttuuriin syventyminen. Aktiivilomat ovat valtavirtaistuneet, ja matkalta haetaan äärimmäisyyksien sijaan kevyempiä elämyksiä, esimerkiksi lyhyempiä reittejä.  Seikkailunhaluiset matkailijat eivät halua kulkea massojen mukana, vaan toivovat yhä räätälöidympiä palveluita. He ovat valmiita myös maksamaan jännittävistä ja autenttisista elämyksistään.

Aktiivilomailijat ovat innokkaita kokeilemaan uusia kohteita, aktiviteetteja ja matkailutuotteita. Kysyntä kasvaa etenkin pyöräilyn ja vaelluksen osalta. Kuluttajat tekevät varauksensa yhä useammin itsenäisesti ilman välikäsiä. Tulevaisuudessa entistä suurempi osa matkailijoista tulee Aasiasta ja muilta kehittyviltä markkinoilta. Kilpailijoistamme erityisesti Norja pyrkii profiloitumaan aktiivimatkailumaana vuonoineen ja jäätiköineen.

Lähde: UNWTO Global Report on Adventure tourism/ AM Reports: Volume nine


Uteliaat MoHut Suomen matkailun kohderyhmänä – työkirja
modernien humanistien, matkailukäyttäytymisestä, tarpeista ja mieltymyksistä.

Outdoors Finland–suomalaiset kesäaktiviteetit kansainvälisiksi matkailutuotteiksi.

Culture Finland– paikallisista kulttuurisista elementeistä syntyy omintakeisia kulttuurielämyksiä.
 

Hyvinvointimatkalla rentoudutaan ja pidetään hauskaa kuntoillen

Pyrkimys tiedostavaan läsnäoloon perustuvaan elämäntapaan näkyy edelleen vallitsevana trendinä hyvinvointimatkailussa. Tietoisuustaitoja kehittävän mindfulness-metodin avulla keskitytään hetkeen ja irrottaudutaan stressaavasta, kiireen täyttämästä arjesta. Loman tarkoitus on rentouttaa, ja matkailijat toivovatkin kohteeltaan enemmän hyvinvointia edistäviä tuotteita ja palveluita, kuten terveellistä ruokaa, luontoelämyksiä tai esimerkiksi kuntoiluun ja nukkumiseen liittyviä palveluita.

Maailmalla yhä useammat hotellit ovat brändänneet itseään hyvinvoinnin tai jonkin siihen liittyvän teeman mukaisesti ja tarjoavat entistä monipuolisempia hyvinvointiohjelmia asiakkailleen. Maan vetovoiman vastustamiseen perustuvat palvelut, kuten vedessä kelluminen tai ilmassa, esimerkiksi narujen varassa leijuminen, kasvattavat suosiotaan. Kuntoilun halutaan olevan hauskaa. Kysyntä monipuolisemmille ja elämyksellisemmille kuntoilumuodoille on kasvussa. Kauneudenhoitopalveluissa luonnollisuus on avainsana niin tuotteissa kuin hoidon lopputuloksessakin.

Lähde: Top 10 global spa and wellness trends forecast: 2014 trends report


Finrelax®
 
– hyvinvointimatkailua suomalaisessa saunassa, luonnossa ja hiljaisuudessa.