8 kysymystä luontomatkailuportaaleista

01.06.2018

Outdoorsfinland.com & Outdooractive.com

1) Mikä on outdoorsfinland.com?

www.outdoorsfinland.com on Outdoors Finland Etelä -hankkeessa (2011–2014) pilotoitu ja rakennettu luontomatkailuportaali, joka esittelee Suomen luontomatkailutarjontaa. Portaalia on kehitetty vuosina 2105–2018 uudistamalla layout ja joitakin ominaisuuksia sekä kasvattamalla palvelutarjontaa. outdoorsfinland.com hyödyntää kansainväliseen outdooractivecom luonto- ja liikuntamatkailuportaaliin syötettyjä Suomi-sisältöjä. Outdoorsfinland.com -sivuston omistaa Lahden ammattikorkeakoulu.

2) Mikä on outdooractive.com?

www.outdooractive.com on Keski-Euroopan suurin luonto- ja liikuntamatkailuportaali, joka tarjoaa tietoa luontokohteista ja -reiteistä. Sillä on 4–5 miljoonaa käyttäjää kuukausittain ja se tavoittaa ylivoimaisesti eniten Euroopan luonto- ja aktiiviharrastajia. Outdooractive on sisältöpankki ja media, jonka kautta Suomen luontomatkailusisällöt leviävät itse portaalin ja yli 3 000 partnerin laajasti. Partneriverkoston jäsenet ovat urheiluvälinevalmistajia, matkailualueita, matkanjärjestäjiä, outdoors-median edustajia ja mediataloja Saksassa ja muualla Euroopassa. Partnerit voivat poimia Outdooractiven sisällöistä omia kohderyhmiään kiinnostavia sisältöjä asiakkaittensa käyttöön.

Outdooractive.comin omistaa Outdooractive GmbH & Co. KG. Se on sekä sisältökanava, media, karttatalo että teknologiatoimittaja, joka tarjoaa lisenssipohjaisia teknologiatuotteita. . Näitä tuotteita voi ostaa Outdooractive GmbH:n Suomen edustajalta (yhteystiedot alla). Tuotteita ostamalla liittyy samalla partneriverkostoon. Teknologiatuotteita ovat mm. FlexView ja Regio, joiden periaatteena on rakentaa tilaajan omaa portaalia ja integroida tilaajan tuottamaa tai toisten tuottamaa sisältöä tilaajan omaan portaaliin. Sisältökanavana Outdooractive tarjoaa väylän tilaajan tuottamalle sisällölle eri kanaviin, kuten esimerkiksi outdoorsfinland- tai outdooractive -portaaleihin. Mediatalona Outdooractive tarjoaa erilaisia kampanjoita Keski-Euroopan markkinoilla. Karttatalona Outdooractive tarjoaa kaikenlaisia karttatuotteita eri päätelaitteissa ja painettuna.

3) Miten outdoorsfinland.com ja outdooractive.com toimivat yhdessä?

Outdoorsfinland.comin ja Outdooractive.comin välillä on rajapinta. Käyttäjä syöttää tiedot Outdooractiven sisällönhallintapalveluun (CMS-työkalu), josta ne tallentuvat Outdooractiven tietokantaan ja tulevat näkyviin sekä www.outdoorsfinland.com että www.outdooractive.com -portaalissa.

4) Miten yritys tai alue voi liittyä Outdooractiveen?

Outdooractiven tavoitteena on saada Suomesta laajasti kumppaneita mukaan tuottamaan sisältöjä tietokantaan. Portaaliin liittyminen on maksullista. Alueita, kuntia ja kaupunkeja on jo liittynyt mukaan ja kiinnostuneita on paljon. Tällä hetkellä portaalista löytyy parhaiten vaellus-, melonta- ja pyöräilyreittejä, kansallispuistoja ja kiertomatkoja (osa Metsähallituksen tuottamista reiteistä on viety portaaliin). Lisäksi siellä on runsaasti yritysten tietoja.

5) Mitä tahoja Suomesta on mukana Outdooractive.comissa?

Kansallispuistot (Metsähallitus) on mukana portaalissa, samoin muutamia maakuntia, matkailukeskuksia, virkistysalueyhdistyksiä sekä kaupunkeja ja kuntia. Monessa maakunnassa etsitään laajempaa, maakunnallista ratkaisua monen eri toimijan välille. Parhaillaan on vain muutama (alle viisi) maakuntaa, joissa Outdooractivella ei ole meneillään sopimusneuvotteluja.

6) Mikä on Visit Finlandin rooli yhteistyössä?

Visit Finland ja Outdoors Finland -hanke on ollut mukana kehittämässä ja tuottamassa Outdooractiven Suomi-sisältöjä ja hankkinut Outdooractive-lisenssin www.outdoorsfinland.com -portaaliin. Outdoors Finlandin edellisessä 2014 päättyneessä hankkeessa oli tehty kattava selvitys Euroopassa toimivista luonto- ja liikuntaportaaleista ja tämä selvitys päivityksineen osoitti, että OutdooActiven teknologia ja medianäkyvyys on ylivoimaisesti vahvin tavoitettaessa Euroopan luonto- ja aktiivimatkailijoita. Lisenssisopimus on voimassa vuoden 2019 tammikuun loppuun saakka. Visit Finland on omissa kanavissaan sitoutunut edistämään portaaliin näkyvyyttä mm. linkittämällä omille VisitFinland.com -sivustolleen sekä lisäämällä Metsähallituksen kiertoreitit ja vuoden 2018 Visit Finland -kärkituotekilpailun voittajatuotteet portaaliin. Tällä hetkellä portaalissa on 246 reittiä, joista 109 on julkaistu.

7) Miten Outdoorsfinland.com näkyy Visit Finlandin markkinointi- ja myyntitoimenpiteissä?

  • www.outdoorsfinland.com on linkitetty Visitfinland.comissa luontomatkailuaiheisiin artikkeleihin ja sivuihin
  • Outdooractiven ”ikkunat” visitfinland.com /outdoors -sivuille (tätä vaihtoehtoa tutkitaan parhaillaan)
  • Keski-Euroopan VF-kampanjoinnissa Outdoorsfinland.com -portaalin sisällöt otetaan mahdollisuuksien puitteissa aktiivisemmin mukaan
  • Suomi-sisältökampanja Outdooractivessa touko-kesäkuussa 2018: uutiskirje sekä erityisiä Suomi-nostoja ja -tarinoita portaalissa. Linkitetään mahdollisuuksien mukaan VF:n Slow-kampanjaan.

8) Miten outdoorsfinland.com toimii tulevaisuudessa?

Outdoors Finland -hanke päättyy 30.6.2018. Lisenssisopimus Visit Finlandin ja Outdooractiven kanssa päättyy vuoden 2019 tammikuun lopussa. Varsinaisen sivuston omistaa Lahden ammattikorkeakoulu. Visit Finland harkitsee oman lisenssin sijaan satsaamista Suomi-näkyvyyden edistämiseen Outdooractiven mediakanavissa, mutta kampanjapäätökset tehdään tapauskohtaisesti eikä päätöksiä vuodelle 2019 ja siitä eteenpäin ole vielä tehty.

 

YHTEYSHENKILÖT VISIT FINLAND

Leena Yli-Piipari (29.6. asti)
p. 040 352 6038
leena.yli-piipari@businessfinland.fi

Kaisa Kosonen (alkaen 1.7.)
p. 040 749 4904
kaisa.kosonen@businessfinland.fi

 

YHTEYSHENKILÖ OUTDOORACTIVE FINLAND

Pirjo Räsänen
p. 040 737 8650
pirjo.rasanen60@gmail.com