Italia

Kilpailukenttä

Norja on vahva ympäri vuoden ja sillä on myös vahva markkinointiläsnäolo Italiassa, mm. näyttävät online-kampanjat. Erityisesti kesällä vuonot ja risteilyt, valtteja ovat Hurtigruten ja Nordkapp.

Ruotsin Lappi jää varsinkin markkinointinäkyvyydessä Suomen ja Norjan talven jalkoihin, mutta Ruotsi on kuningas city break -tarjonnassa, ja jo Tukholma yksinään pitää Ruotsin jalansijan Italiassa merkittävänä.

Viron Tallinna on tuoreena kohteena nostanut osakkeitaan italialaisten silmissä, etuna huokeat lentoyhteydet.

Norja tekee hyvin vahvaa matkanjärjestäjäyhteistyötä ja panostaa maantieteellisesti laajaan alueeseen ympäri vuoden (kesän osuus matkustajavirroista noin 40 %). Norja puhuttelee hyvin samankaltaista kohdeyleisöä kuin Suomi: seikkailunhaluiset luontoa arvostavat henkilöt sekä modernit “mielipidejohtajat”, jotka etsivät individualistisia matkakohteita. Ruotsi pyrkii vetoamaan ennen kaikkea city break -matkailijoihin. Markkinointi nojaa korostuneesti Tukholman (ja Göteborgin) vetovoimalle Italiassa.

Tuotteet

”Luonto, hiljaisuus, puhtaus, keskiyön aurinko, avarat maisemat, villieläimet”

”Luminen talvivaltakunta, revontulet, Lappi, joulupukki ja Rovaniemi”

”Helsinki, design, kulttuuri”

Kesä: City Breaks, Helsinki osana Skandinavian/Baltian pääkaupungit -kiertomatkoja, Helsinki&Pietari, risteilyt, Fly&Drive, ulkoilma-aktiviteetit (suosituimpina pyöräily ja vaellus), mökkilomat, villieläinten bongaus, Suomen Lappi yhdistettynä Nordkappiin.

Talvi: Rovaniemi ja joulupukki, ulkoilma-aktiviteetit (erit. moottorikelkka- ja huskysafarit).

Teemoja, joihin kannattaa panostaa: Glbt-matkailu, ekoturismi, luontopainotteiset seikkailuelämykset, energinen city break -tyyppinen tarjonta, suomalainen lifestyle, ruokakulttuuri osana matkaa.

Erityisen kiinnostavia eri alueiden/ kaupunkien väliset yhteistyöverkostot, jotka pystyvät tarjoamaan uusia kiinnostavia elämyksiä ja tuoteyhdistelmiä.

Autenttiset elämykset ja eksotiikka, mutta yhdistettynä korkeatasoiseen majoitukseen ja palveluun.

Kohderyhmät

Pääasiallinen kohderyhmä seikkailunhaluiset ja hyvätuloiset nuoret/nuorekkaat aikuiset (pariskunnat tai pienet kaveriryhmät). Joulusesonki vetää lisäksi lapsiperheitä. Kesällä nuoret parit ja pienet ryhmät, Fly&Drive, mökkilomat, ulkoilma-aktiviteetit. Talvella lapsiperheet, joulupukki ja Rovaniemi, erilaiset talvisafarit, eksoottinen majoitus.

Merkittävimmät lähtöalueet Italiassa ovat Lombardia (Milano), Lazio (Rooma), Piemonte (Torino).

Suomi ei vetoa italialaiseen aurinkoa ja merta etsivään massaturistiin, vaan autenttisia elämyksiä etsivään dynaamiseen matkaajaan, joka haluaa päästä kiinni matkakohteen todellisesta luonteesta.

Ladattavat

Ulkomaiset matkaajat testaavat Suomen rentouttavimmat lomakohteet

20.06.2016

Tiedote 20.6.2016 Ulkomaiset matkaajat testaavat Suomen rentouttavimmat lomakohteet Visit Finlandin Tour de Relax -kampanjassa yhdeksän keskieurooppalaista pariskuntaa testaa Suomen rentouttavimmat matkakohteet. Kampanja tekee Suomea tunnetuksi…

Lue lisää




Kesän 2016 matkailunäkymät Italian markkinoilla

08.06.2016

  Yleiset näkymät Suomeen matkustamisessa tulevalle kesälle Italialaisten matkustus on yleisesti hieman lisääntynyt. Eniten lisäyksestä hyötyvät lähimarkkinat, mutta myös Pohjoismaiden suosio on kasvanut. Suomen osalta kesäkausi näyttää…

Lue lisää




Lomien teemana “aktiiviset lomat” kesällä 2016

22.04.2016

Urheilulliset ja erilaisia aktiviteetteja sekä retkiä sisältävät kesälomat ovat kasvattaneet suosiotaan italialaisten matkailijoiden keskuudessa. Tärkeiksi kriteereiksi ovat nousseet myös kohteen autenttisuus ja luonnon läheisyys. Rantalomat…

Lue lisää