Intia

Intia on yksi nopeimmin kasvavista matkailumarkkinoista, joten Suomella on merkittävä mahdollisuus matkailun kasvattamiseen. Yli 28 miljoonalla intialaisella on passi, joten maassa on paljon potentiaalisia matkailijoita.

Ulkomaille matkailevia intialaisia on määrällisesti eniten Länsi- ja Pohjois-Intiassa. Suurin osa paljon matkustavista intialaisista tulee suurimmista kaupungeista: New Delhistä, Mumbaista, Chennaista ja Bangaloresta. Kuitenkin myös pienemmät, nousevat kaupungit kasvattavat merkitystään lähtöalueina. Eurooppaan suuntaa noin 20 % kaikista intialaisista turisteista.

Lähellä Intiaa sijaitsevat edulliset Aasian maat nappaavat osan nopeasti kasvavasta intialaisten matkailusta. Kuitenkin osansa kasvusta saavat myös kaukokohteet Euroopassa, Yhdysvalloissa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa.

Intian keskiluokan nopea kasvu on saanut monet maat markkinoimaan itseään yhä enemmän potentiaalisille matkailijoille. Suosituimmat kohdemaat ovat perustaneet omia matkailutoimistoja vahvistaakseen läsnäoloaan Intiassa. Scandinavian Tourism Board, johon kuuluvat Norja, Ruotsi ja Tanska, on ollut aktiivinen Intiassa jo yli kymmenen vuotta. Vuodesta 2008 alkaen heidän toimenpiteisiinsä ovat kuuluneet mm. India Road Show’t, joten kyseiset maat ovat vahvasti läsnä. Lentoyhtiö Air Indialla on myös suora reitti Tukholmaan ja Kööpenhaminaan; tämä tekee näistä kohteista houkuttelevampia verrattuna Suomeen. Monet Pohjois-Euroopan maat houkuttelevat myös Bollywood-tuotantoja matkailun edistämiseksi ja maabrändin kohottamiseksi.

Intiassa on havaittavissa kasvavaa kiinnostusta Etelä-Amerikkaa, Itä-Eurooppaa, johon Suomi mielletään, Balkanin maita sekä Pohjois-Euroopan maita, kuten Norjaa ja Islantia, kohtaan. Intialaisille, jotka eivät ole ikinä matkustaneet, mielenkiintoisimpia kohteita ovat Yhdysvallat, Australia, Uusi-Seelanti ja Sveitsi.

Suurin osa intialaisten suosituimmista matkakohteista on 5-6 tunnin lentomatkan päässä. Kaukokohteista Ranska, USA ja Sveitsi kiinnostavat eniten. Matkailutilastojen mukaan suurimmat kohteet ovat Dubai, Saudi-Arabia, USA ja Thaimaa.

Teemat

Intialaiset arvostavat Pohjoismaihin matkustaessaan koskematonta luontoa, ja etenkin talviset seikkailut kiinnostavat.

Tuotteet

Suomi on usein yksi monesta matkakohteesta matkan aikana, esimerkiksi Venäjään yhdistettynä. Suomessa suosittuja tuotteita ja aktiviteetteja ovat olleet muun muassa revontulien katselu, iglussa yöpyminen, joulupukki ja kaikenlaiset talviaktiviteetit (esim. huskyajelut).

Kohderyhmät

Nykyiset kohderyhmät

  • Itsenäisesti matkustavat (FIT)
  • Pienet yksityiset ryhmät
  • Ryhmämatkailijat
  • Kongressi- ja yritystapahtumakävijät (MICE)

Uusia kohderyhmiä

Itsenäisesti matkustavat:

  • Kuherruskuukaudelle lähtevät, urbaanit pariskunnat
  • Revontulien perässä matkustavat
  • Yksin elävät, korkeasti koulutetut naiset
  • Pariskunnat ilman lapsia
  • Yksin matkustavat
  • Yliopisto-opiskelijat

 

Ladattavat