Ympärivuotisuutta uusilta markkinoilta

Finland is hot! Finland is cool! Finland is trendy! Revontulet ja joulupukki ovat toimineet loistavana sisäänheittotuotteena koko Suomelle. Talvituotteemme tunnetaan maailmalla ja nyt on aika valjastaa se tunnettuus ja lähteä kasvattamaan kesän matkailua kaikilla neljällä suuralueella, tavoitteena kestävä ympärivuotinen matkailu.

Suomalaisen matkailuelinkeinon ja Visit Finlandin yhteiset myynti- ja markkinointiponnistelut, suuren luokan näkyvyys kuten Lonely Planetin ja National Geographicsin tunnustukset sekä Suomi 100-vuotisjuhlavuosi ovat siivittäneet Suomen tunnettuutta maailmalla.

Olen vuoden 2017 aikana käynyt lukuisia keskusteluja mm. Manner-Kiinassa, Hongkongissa, Etelä-Koreassa, USA:ssa, Japanissa, Ranskassa, UK:ssa, Espanjassa, Saksassa, Singaporessa, Dubaissa ja Intiassa siitä kuinka kiinnostavaksi matkakohteeksi Suomi on noussut lyhyessä ajassa. Eikä kiinnostus rajoitu pelkästään näistä maista tuleviin matkailijoihin vaan matkailu Suomeen on alkanut kasvaa myös esimerkiksi sellaisista maista kuin Australia, Malesia ja Indonesia.

Suomen valttikortit helposti saavutettaviksi ja ostettaviksi elämyksiksi

Yöpymisvuorokausien kasvun lisäksi on myös tärkeää huomioida, minkä verran matkailijat käyttävä rahaa Suomessa. Yötön yö, keskiyön aurinko, ainutlaatuinen puhdas luonto, raikas ilma, järvet, saaristo ja pohjoisen arktinen kesä ovat kovan luokan valttikortteja kun vain osaamme muotoilla ne helposti saavutettaviksi ja ostettaviksi elämyksiksi. Jotta kesäkauden – ja kesällä tarkoitan myös loppukevättä ja syksyä – kasvu toteutuisi kaikilla matkailualueilla, meidän pitää viedä viestintämme vielä uudelle tasolle ja varmistaa, että viestit muuntuvat konkreettisiksi matkailueuroiksi.

Eilen sähköpostiini tupsahti meili intialaisen online-matkatoimiston johtajalta, joka halusi tietää mikä olisi paras ajankohta heinäkuussa tulla katsomaan Suomeen revontulia :) . Tarvitaan siis paitsi viestintää ja jakelukanavien koulutusta kesästä, myös tuotekehitystä. Esimerkiksi self-catering mökkituotteemme toimii joillekin matkailijoille, mutta sellaisenaan suurimmalle osalle ei. Elämys itsessään voisi kuitenkin muutamilla viilauksilla ja tason korotuksella olla huikea kenelle tahansa matkailijalle, joka arvostaa rauhallisuutta, raitista ilmaa, aktiviteetteja ja elämyksiä luonnossa.

Kiikarissa Intia ja Arabiemiraatit – onko meillä mitä tarjota?

Intialaiset matkailijat ovat kohderyhmänä hyvin kiinnostavia siksi, että vuoteen 2030 mennessä Intian ennustetaan olevan lähes, ellei yhtä suuri, lähtömarkkina kuin Kiina, mutta myös loma-aikojensa vuoksi. Intialaisten koulujen lomat sijoittuvat huhti-kesäkuuhun ja toinen merkittävä lomakausi on loka-marraskuu. Arabiemiraatit ovat kohderyhmänä huomattavasti pienempi, mutta he taas kuluttavat matkoillaan runsaasti rahaa.

Intialaista valtavirran ryhmämatkailijaa, kuten monia muitakin, kiinnostavat perinteiset sightseeing-kohteet ja kauniit maisemat. Mutta Intian kokoisessa maassa on monta todellisuutta ja monia erilaisia asiakaskohderyhmiä ja motiiveja matkustaa: yolot (you only live once), perheet, aktiviteettimatkailijat, kulttuurimatkailijat, luksusmatkailijat – you name it! On tärkeää, että löydämme ne asiakkaat, jotka osaavat arvostaa sitä mitä Suomella on tarjota.

Käydessäni Delhissä tapasin kahden Suomeen jo matkailijoita tuovan jakelukanavan johtajat. Kysyin molemmilta saman kysymyksen: Onko heille tullut valituksia palvelusta tai pikemminkin itsepalvelusta Suomessa tai muista kulttuurillisista eroista? Sain kaksi aivan erilaista vastausta. Toisen matkatoimiston asiakkaat ovat tottuneet matkustamaan maassa maan tavalla eikä mitään ongelmia ollut ja toisen asiakkaat haluavat heille tuttua ”high maintenance” -palvelua, joka on useimmiten meille suomalaisille haaste.

Arabiemiraateissa olemme tehneet alustavaa kartoitusta matkailijoiden kiinnostuksen kohteista. Motiivit matkustaa ovat siellä samat kuin muuallakin: emiraatit haluavat tutustua uusiin kulttuureihin. Erityisen tärkeää on kokea yhdessä koko perheen kanssa erilaisia perheille sopivia elämyksiä. Nuoremmat, perheettömät emiraatit taas ovat kiinnostuneita seikkailullisista aktiviteeteista ja erityisesti naiset luomu- ja lähiruuasta.

Hyvä ja monipuolinen ruoka on meille kaikille matkailijoille tärkeää. Makuelämykset ovat subjektiivinen kokemus, mutta on selvää, että jos matkailijalle tarjotaan joka päivä samalle maistuvaa, vaikkakin laadukasta ja eri ruoka-aineista tehtyä ruokaa, se saattaa alkaa kyllästyttää. On toki huomioitava sekin, että osalle muslimimatkailijoista Halal- ruoka on hyvinkin tärkeää, osalle riittää kasvis- ja seafood- ruoka. Myös intialaisille on tärkeää olla tarjolla erilaisia maukkaita kasvisruokia.

Lisää resursseja ja myyntitoimenpiteitä kaikilla markkinoilla

Visit Finlandin Global Sales Promotion -tiimi on viime vuodet ollut läsnä Saksassa (sekä Sveitsissä ja Benelux-maissa), UK:ssa, Ranskassa, Italiassa, Venäjällä, USA:ssa ja Japanissa sekä Kiinassa Shanghaissa, Pekingissä ja Hongkongissa. Vuoden 2018 alusta kaikilla kohdemarkkinoilla kasvatetaan Visit Finlandin resursseja ja myynninedistämisen aktiviteetteja.

Etelä-Koreassa toimenpiteet on jo aloitettu. Intiassa ja Espanjassa käynnistämme jälleen vuosien tauon jälkeen toimenpiteet ja aloitamme aktiviteetit myös Arabiemiraateissa. Pääosa myynninedistämisen aktiviteeteistamme – myyntitapahtumat, ostajamatkat ja yhteiskampanjat – kohdentuvat perinteiseen matkanjärjestäjäkenttään, mutta seuraamme digitaalisten jakelukanavien kehittymistä myös uusilla markkinoilla ja toteutamme yhteiskampanjoita.

Kaikilla markkinoilla PR- ja mediaviestintä on merkittävässä roolissa: tarvitaan lisää tunnettuutta Suomen monipuolisesta tarjoamasta myös suoraan kuluttajalle. Tätä työtä tekevät Visit Finlandin PR-koordinaattorit ja PR-toimistot.

Olemme vahvistaneet Global Sales Promotion -tiimiä myös Helsingissä. Aasian, Intian ja UAE-alueen asioissa yhteyshenkilö on Teemu Ahola, Venäjällä Aleksandra Shaknovich, Saksan, Benelux-maiden ja Italian yhteyshenkilö 1.1.2018 alkaen Heli Saari, UK:n ja Ranskan yhteyshenkilö Päivi Hobbs sekä Espanjan ja USA:n yhteyshenkilö Heli Mende. Joulukuun uutiskirjeessä esittelemme Visit Finlandin tiimin maailmalla.

Suomi on monipuolinen matkakohde uusia elämyksiä etsiville matkailijoille eri puolilta maailmaa – todellinen Land of Extremes. Tartutaan innolla uusiin markkinoihin ja tehdään Suomesta yhdessä ympärivuotinen menestystarina.

Heli Mende
Director, Head of Global Sales Promotion
Visit Finland, Finpro


Nimensä mukaisesti blogissamme matka jatkuu! Jatkossa blogiin kirjoittaa Paavo Virkkusen lisäksi kaikki muutkin Visit Finlandilla eri työtehtävissä työskentelevät asiantuntijat, jotka tarkastelevat matkailun kehittämistä ja markkinointia sekä kaikenlaisia matkailuun liittyviä ilmiöitä eri näkökulmista.