“We are in love”

Tämän vuoden ITB jäi mieleen monessa suhteessa positiivisena tapahtumana. Suomalaisen matkailuviennin näkökulmasta oli hienoa että osastomme kävi avaamassa ministeri Olli Rehn, osoittaen konkreettisesti arvonantoaan merkittävän vientitoimialan ponnistuksille kovan kilpailun keskellä. Matkailun vientitulojen merkitys Suomen kansantaloudelle on merkittävä – onhan matkailu yksi suurimmista vientitoimialoista – ja lähitulevaisuuden kasvuodotukset ovat myös kovat.

Laadukkaat palvelut houkuttelevat

Sentimentti ITB:ssä oli hyvä. Mielenkiinto Suomea kohti on selkeästi kasvussa, mistä konkreettisena osoituksena on suoran lentotarjonnan merkittävä kasvu Keski-Euroopasta Lappiin. Riittävän korkeatasoinen ja laaja-alainen palvelutuotanto yhteisen brändin alla houkuttaa kuluttajia mikä puolestaan saa liikenneyhtiöt hereille ja toimenpiteisiin. Tästä kunnia pitkäjänteiselle palvelutuotannon kehitys- ja myyntityölle. Kriittisen massan laki toiminee tässäkin – laadukkaat palvelut houkuttelevat ihmisiä, ja ihmiset houkuttelevat luokseen lisää ihmisiä mikä taas ruokkii lisäpalveluiden tuottamista ja yhteyksien luomista ja niin edelleen.

”We Are In Love”

Ihan uudentyyppiseen promootiomahdollisuuteen pääsimme käsiksi maaliskuun lopulla. Kiinalaisen realitysarjan ”We Are In Love” yli 60-henkinen kuvausryhmä kävi tekemässä kolme jaksoa sarjaan Rovaniemen ja Lapin lumisissa maisemissa – suurkiitokset yhteistyökumppaneillemme hienosta työstä!

Itse sarja rakentuu aasialaisten julkkisten ympärille eksoottisissa ympäristöissä syntyville romanttisille elementeille. Tähän saakka eksotiikka on haettu lähinnä Tyynenmeren saarilta. Nyt uudentyyppistä eksotiikkaa haettiin lumen ja revontulien keskeltä. Ensimmäinen jakso esitetään Kiinassa 24.4., ja jään odottamaan suurella mielenkiinnolla millaista resonanssia se aiheuttaa.

Huomioitakoon että sarjan ensimmäinen tuotantojakso vuonna 2015 sai yli 950.000.000 klikkiä kiinalaisilla videosharing -websiteillä kuten iqiyi, youku, tudou, sina ja sohu. Samoin muussa kiinalaisessa somessa sarja on erittäin pinnalla – onhan se tällä hetkellä kolmanneksi suosituin kiinalainen realitysarja.

Kiinassa Suomen eksotiikka tuntuu kiinnostavan

Myös suosittu kiinalainen kokkiohjelma kävi maaliskuun lopulla tekemässä ohjelmakuvauksia Lapissa. Muutoinkin media Kiinassa tuntuu olevan kiinnostunut Suomen eksotiikasta.

Tämäntyyppisten ohjelmien kautta Suomen ympärille syntyy keskustelua ja tarinoita joiden kautta myös laventuu suuren yleisön Suomi-tietämys, mataloittaen kynnystä asettaa maamme matkasuunnittelun harkintaryhmään. Kyllä tänne vielä matkailijoita sopii.

Visit Finland -Roadshow Kiinassa toukokuussa

Toukokuun puolivälissä teemme Kiinaan matkailuviennin Roadshow – kiertueen. Ehkäpä siellä saamme ensikäden tietoa realitysarjan vaikutuksista Suomi-tunnettuuteen.

8.4.2016 Paavo Virkkunen