Suomalainen luonto ruokamatkailun vetovoimatekijänä

Ruokamatkailu on niin Suomessa kuin globaalisti yksi matkailun eniten kasvavista trendeistä. Jokainen matkailija syö useita kertoja päivässä, vaikka matkan perimmäinen tarkoitus olisi muu kuin ruoka. Varsinaiset ruokamatkailijat ja kulinaristitkin hakevat uusia suuntia ja uusia kohdemaita harrastukselleen. Ruoan myötä matkailija pääsee helposti kokemaan kohdemaan kulttuuria ja paikallisuutta.

Suomessa on loistavat raaka-aineet, puhtaasta luonnosta hyödynnettävissä olevat luonnontuotteet, rikas alueellinen ruokakulttuuri ja runsaasti alueellisia erikoistuotteita. Kiinnostus terveellisyyteen sekä luomu- ja lähiruokaan on suurta kaikissa niissä maissa, joista matkailijoita Suomeen saapuu. Nousevissa ruokatrendeissä korostuvat terveellisyys, kasvispainotteisuus ja vegaaniruoka, puhtaus, luonnollisuus, vastuullisuus ja jäljitettävyys – unohtamatta nautinnollisuutta ja elämyksiä.

Luonto on Suomen matkailun vetovoimana ykkönen, jolloin myös luonnossa kasvavat luonnontuotteet nousevat tärkeälle sijalle markkinointivaltteina. Ruokamatkailun kehittäminen perustuu Suomen ruokamatkailustrategiaan, ja sen määrittelemien kärkiviestien eli kilpailuetujen kirkastamiseen.

Kärkiviestit pohjautuvat vahvuuksiimme ja niihin vetovoimatekijöihin, jotka näemme Suomelle tyypillisiksi ja hyviksi erottautumiskeinoiksi ruokamatkailun osalta. Lähiruoka, paikallisuus ja suomalaisuus ovat tärkeä osa matkailijan ruokakokemusta. Niitä matkailualueiden kannattaa tuoda esiin omien, alueensa erityispiirteiden mukaisesti.

Puhtaus, paikallisuus ja luovuus

Kärkiviesteistä puhtaus sopii ykkösvaltiksi läpi Suomen, kaikille alueille. Ruokamme puhtaus on helppo perustella matkailijalle ja tehdä näkyväksi juuri luonnontuotteiden kautta. EPI-indeksin* mukaan Suomi on maailman puhtain ja vihrein maa. Suomessa on myös maailman 3. puhtainta ilmaa**. Puhtaassa ilmassa ja puhtaassa luonnossa kasvavat tietysti puhtaimmat ruoka-aineet ja voimme tarjota matkailijoille valehtelematta puhdasta, luonnollista, terveellistä ruokaa, joka tekee hyvää.

Puhtautta ja terveellisyyttä tukee myös arktinen sijaintimme. Pitkä kylmä talvi ja sen jälkeen kasvien lähes vuorokauden ympäri nauttima valo kiihdyttää luonnon antimet intensiiviseen kasvuun. Lämpimät päivät ja valoisat yöt antavat kasveille erityisen maun ja superfoodin ominaisuudet. Tuodaan nämä herkut matkailijalle pöytään ja ollaan niistä ylpeitä!

Toinen kärkiviesti on luovuus – ”cool & creative”. Sillä tarkoitetaan rentoa, innovatiivista ja luovaa pohjoista keittiötä, loistavia keittiömestareitamme, upeita mainetta niittäneitä kokkejamme ja paikallisuuteen panostavia trendikkäitä ravintoloitamme. New Nordic Kitchen on trendi, josta kannattaa ottaa kaikki irti. Myös erilaiset uudet ruokailmiöt kuten villiruoka ja villiruokakokit, globaaliksi ilmiöksi 75 maahan levinnyt suomalainen keksintö ravintolapäivä sekä hienot musiikkifestarit ja ruokafestarit, joihin on syntynyt uudenlainen street food tyyli, ovat tässä kategoriassa matkailijoille ainutlaatuisia kokemuksia luovia ruokamatkailun tähtituotteita.

Kolmas kärkiviesti on paikallisuus. Paikallisuuden esiin nostaminen tarkoittaa lähiruokaa eli paikallisia makuja, rikasta ruokakulttuuriamme, alueellisia erikoisuuksia ja ruokaperinteitä sekä tuoretta ja raikasta ruokaa läheisiltä pelloilta, metsistä, järvistä ja meristä suoraan matkailijan ruokapöytään. Paikalliseen ruokakulttuuriin ja alueellisiin makuihin tutustuminen on toimiva keino tarjota matkailijalle aitoja kokemuksia ja pitkään säilyviä makumuistoja. Tärkeä osa matkailijan elämystä on myös tutustuminen paikalliseen ruoantuotantoon osallistumalla, tarinoiden, oppimisen ja ruokatuliaisten kautta.

Suomesta ruokamatkailun toivemaa

Suomessa on hyviä ruokamatkailutuotteita, mutta laadukkaita matkailijoita palvelevia ruokaelämyksiä tarvitaan lisää. Tärkeänä nähdään myös laatutason nostaminen kautta linjan matkailijoita palvelevissa ravitsemuspalveluissa.

Me Visit Finlandissa sekä myös matkailutoimijat ja yhteistyökumppanimme elintarvikepuolella olemme vieneet ruokamatkailua maailmalle jo useissa erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa ja markkinointitoimenpiteissä. Matkailuelämysten kuvailu matkakohdetta etsivälle lomailijalle jää normaalisti tekstien, kuvien, videoiden ja suusta suuhun kuultujen tarinoiden varaan. Ruokamatkailun markkinoinnissa on kuitenkin se etu, että matkailija voi testata palvelua jo etukäteen maistiaisten muodossa, kun herkulliset pikkuannokset houkuttelevat matkailijoita makumatkalle Suomeen.

Näin teimme tammikuussa Berliinin Grüne Woche -messuilla, jossa joukko suomalaisia matkailu- ja elintarvikeyrityksiä esitteli tuotteitaan ja palveluitaan. Jatkoa työhön on luvassa ruokamatkailuprojektin startatessa Visit Finlandissa. Ruokamatkailua ja upeita suomalaisia elintarvikkeita markkinoidaan Saksan markkinoilla ja muualla Euroopassa tehostetusti seuraavan kahden vuoden aikana. Positiivisten makumuistojen luomiseksi ja asiakkaan houkutteluksi Suomeen tarvitaan kuitenkin yhteisiä ponnisteluja.

Toivotan kaikki tervetulleiksi mukaan viemään puhtaan, paikallisen ja luovan suomalaisen ruoan viestiä maailmalle ja nostamaan Suomi ruokamatkailijoiden toivemaaksi!

Terhi Hook
kehityspäällikkö, ruokamatkailu

 

*The 2018 Environmental Performance Index (EPI). Yale University and Columbia University in collaboration with the World Economic Forum

**WHO:n tilastot