Finland – Best in Travel 2017

Syksy saa.

Aika kuluu julmetun nopeasti kun on kova vauhti päällä. On korkea aika päivittää blogini tuoreimmilla kuulumisilla matkailuviennin maailmasta.

Nyt avautuva matkailuvientimahdollisuus on koko Suomen asia

Kirjoitan tätä Rovaniemellä. Torstai-iltana olimme mukana juhlistamassa maailman suurimman verkkokauppayhtiön Alibaban matkailutyttären Alitripin brändimuutosta Fliggy –nimen ja tunnuksen alle sekä Euroopan-strategiansa avaamista – ja, samalla todistamassa uutta päänavausta suomalaisen matkailuviennin edistämisessä. Ison markkinan iso toimija tekee kaiken isosti – niin tämänkin markkinointitempauksen. Isot lehdistö- ja partneridelegaatiot Kiinasta, matkailupartneridelegaatio muualta Euroopasta, ja maksajan – Alibaban – kutsumana myös muutama suomalainen toimija: Visit Rovaniemi, Rovaniemen kaupunki, Finnair ja Finavia sekä valtiovallan arvovaltainen edustus. Shanghain-miehemme David Wu teki jälleen huimaa jälkeä pitäessään kokonaisuuden kasassa. Näiden toimijoiden kanssa yhdessä autoimme Alibabaa kaikessa hiljaisuudessa rakentamaan ja toteuttamaan yli 100 miljoonalle silmäparille Kiinassa suorana webstriiminä näkyneen tilaisuuden. Tuon tilaisuuden striimaamisen lisäksi Alibaba ajoi 24 tuntia Suomi-materiaalia kaikkien digikanaviensa kautta tukemaan tapahtumaviestiä.

Vaikka tilaisuus leimautui vahvasti Lappi- ja Rovaniemi –väritteiseksi, on selvää että nyt avautuva matkailuvientimahdollisuus on koko Suomen asia. Kiinasta tulevat asiakkaat haluavat nähdä ja kokea matkallaan monia elämyksiä, kohteita ja maisemia. Revontulet olivat liikkeellepanevana voimana Alibaban suunnatessa tänne – siitä myös projektinsa nimi Aurora Project. Arktiset attribuutit – mukaan lukien Joulupukki – toimivat maailmalla houkutteena Suomelle, ja meidän kannattaa käyttää ja vahvistaa laajalla kaistalla noita asiakkaiden näkökulmasta positiivista erottuvuutta ja näkyvyyttä edesauttavia elementtejä tekemisissämme vaikka meistä itsestämme ne saattaisivatkin tuntua hassuilta. Me näytämme maailmalla usein ihan muulta kuin mitä itse kuvittelemme.

Lonely Planet – Finland Top 10

Näytämme kuitenkin hyvältä. Tätä käsitystä vahvistaa aiemmin tällä viikolla julkistettu Lonely Planetin Best In Travel 2017 –maalistauksen kolmas sija – ainoana eurooppalaisena maana. Huima juttu. Tunnustus pitkäjänteiselle kehitys-, markkinointi- ja myyntityölle mitä Suomen matkailuteollisuus on tehnyt.

Brittiläisen Brand Finance –tutkimuksen mukaan Suomen maabrändi on neljänneksi vahvin maailmassa – edellä Singapore, Sveitsi ja Yhdistyneet Arabiemiraatit. Lonely Planetin tunnustus taatusti parantaa omalta osaltaan maabrändiämme, madaltaa isojen toimijoiden kiinnostuskynnystä Suomeen suuntautuvaa matkustusta kohtaan – ja, ennen kaikkea, ostopäätöksen tekemisen kynnystä matkustavan ja maksavan asiakkaan mielessä.

ITB Asia – globaali StopOver Finland -lanseeraus

Viime viikolla olimme 49 suomalaisen matkailuyrityksen kanssa Singaporessa ITB Asia –messuilla, tekemässä globaalia Stopover Finland –lanseerausta. Kolmen päivän aikana lähes tuhat kohtautusta sikäläisten ostajien ja toimijoidemme välillä. Suullisen palautteen mukaan valtaosa keskusteluista silkkaa kaupantekoa. Suomea ei tarvinnut piirtää keskustelun aluksi maailmankartalle. Juuri näissä konkreettisissa kaupanhieronnan tilanteissa strateginen ja taktinen markkinointityö maabrändin sekä kohdetunnettuuden kautta antaa matkailuteollisuutemme toimijoille tukevampaa pohjaa paaluttaa sillanpäätä kasvumarkkinoille pureutumiseksi.

Talven tuloksen tekeminen on nyt alkanut. Tehkäämme siitä ennätyksellinen. Suomi 100 –juhlavuodelle annamme parhaan panoksemme tuomalla maahamme matkailueuroja, työpaikkoja ja hyvinvointia – se onnistuu palvelemalla asiakkaitamme niin hyvin kuin vain pystymme.

Pysytään kuulolla.

28.10.2016 Paavo Virkkunen

Lonely Planet_BIT2017_Badges_Blue_Country - Finland_300x