Suomen ensimmäinen ruokamatkailustrategia 2015-2020

Author[työryhmä Kristiina Havas, Kristiina Adamsson, Kristian Sievers, Kirsi Viljanen, Terhi Hook]
PublicationHelsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2015
Pages39 s. : kuv.
Series(Haaga-Helian julkaisut)
ISBN978-952-6619-53-8 (verkkojulkaisu)
ISSN2342-2939 (verkkojulkaisu)
Languagesfin
NotesJulkaistu myös ruotsiksi nimellä: Finlands första strategi för matturism 2015-2020
LisätietojaRuoan merkitys matkailuelämyksessä kasvaa nopeasti. Ruoka kytkeytyy vahvasti paikallisiin tuottajiin, tarinoihin ja paikalliskulttuuriin sekä tuo osaltaan mielenkiintoa kohteeseen ja vahvistaa kohteen profilointia. Ruoan merkitys matkailussa on parhaimmillaan yksilöllisiä ja mieleenpainuvia elämyksiä. Suomalaisille ja ulkomaisille matkailijoille kehitettävillä ympärivuotisilla ruokaelämyksillä ja ruokamatkailutuotteilla on hyvä mahdollisuus parantaa suomalaisen ruokakulttuurin tunnettuutta ja
imagoa, lisätä ruokamatkailun houkuttelevuutta ja sitä kautta luoda ja vahvistaa positiivista Suomi-kuvaa.

Maa- ja metsätalousministeriö (Lähiruoka-ohjelma) ja Visit Finland ovat tämän strategiatyön käynnistäjiä ja rahoittajia. Ruokamatkailustrategia on syntynyt Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koordinoimana. Strategian keskeisenä tavoitteena on määrittää kehittämisen yhteinen päämäärä ja roolitus tulevaisuudessa. Strategiassa mainituilla toimenpiteillä lisätään suomalaisia, houkuttelevia ja laadukkaita ruokamatkailun kärkituotteita kansainvälisille ja kotimaisille matkailijoille.

Linkki e-julkaisuun:
http://www.e-julkaisu.fi/haaga-helia/ruokamatkailustrategia_2015-2020/

Lataa PDF-tiedosto:

FilesRM_strategia_netti_linkit_2.3.pdf
Asiasanat